streda 4. októbra 2017

Šprtka - Holly Smale (recenzia)

Nevedela som si predstaviť, akým spôsobom sa dá okoreniť život útleho dievčaťa zahĺbeného v knihách s jediným jasným centrom záujmu. Šprtka. Na prvý pohľad milé dievča, ale keď už sa jej začnú vysmievať spolužiaci, chce ujsť a skryť sa. Začnete sa obzerať a báť. Hovorí tomu nešikovnosť. Malá nehoda k ďalšej a máme tu katastrofu.

Šprtka oplýva srandami a trámposťami, úvahami a dôležitými rozhodnutiami. To, že sa nám tu pripletie aj nejaké to srdiečko, to už som netušila. Zaujalo ma obyčajné dievča, v ktorom driemela neobyčajnosť. Genialita je wau, ale Harriet sa musela preklínať, pretože ju jej okolie neprijalo tak, ako by chcela. Neskôr si však začne uvedomovať, ako sa k nej majú skutoční blízki a spozná toho ešte viac.

Obálka vystihuje dvojitú osobnosť Harriet. Krásne nalíčená modelka, ktorá sa skrýva za šprtkovskými okuliarmi. Presná zhoda!

Chceli ste byť modelkami??? Ja nie, neviem si predstaviť stále sa prezliekať do niečoho, čo si sama nevyberiem a tie podpätky si nechcem ani predstavovať. Možno nie som jediná. Ani Harriet nezaujímali móla a dievčatá, pre ktoré bol modeling jediným svetlým momentom. Nebola najkrajším dievčaťom na svete, ale to nie je to podstatné. Šprtka ukazuje dôležitosť toho byť úprimným človekom a nikdy nezabudnúť na to, kým sme.

Svojim zmýšľaním sa jej priplietli do života mnohí nepriatelia, ale vďaka priateľom a rodine sa so všetkými popasovala a s hrdosťou kráčala ďalej. Prekvapovala každú chvíľu.

Obľúbila som si aj Harrietinych rodičov. Jej otec bol jej komplicom v pravom zmysle. Nepoučiteľný a drzý dospelák, čo ešte nevyrástol zo svojej puberty. Harrietina macocha Annabel bola síce prísnou právničkou, no bola zároveň aj milujúcou náhradnou mamou. Ona bola najracionálnejšou osobou. Bola inteligentná, niekedy až príliš realistická, ale na svojich blízkych jej záležalo.

Tento príbeh bol pre mňa milým a rýchlym oddychovým čítaním. Stránky sa obracali samé a neraz som sa pristihla pri tom, ako sa smejem. Šprtka ma prekvapovala už od začiatku. Vy viete, že nič pre mňa nie je horšie, ako začítať sa do nudného začiatku. Tu to nehrozilo. Kapitoly sa rýchlo striedali a nedopriali mi oddychu. A som rada. Hltala som každý fakt, každú poznámku, všetky neočakávanosti, všetky kotrmelce, Wilburove oslovenia aj výbuchy. Smiala som sa a dotkol sa ma príbeh dievčaťa na ceste za svojim sebavedomím.

Aj keď sa Harrietin život nezmenil úplne a do bodky, určite však nezostane v kúte stojacou a prizerajúcou sa šprtkou. Stala sa z nej šprtka, ktorá je hrdá na to, kým je a koho má po svojom boku.

Bolo to milé, zábavné, neohrabané, dynamické, nepredvídateľné a osobné. Krásne, pôvabné a nemotorné. Bolo to presne také zaujímavé a komplikovane strhujúce ako Harriet a jej svet.

V prvej osobe príbeh znel príbeh dôveryhodne a Harriet som si obľúbila. Ale! Musia mať všetky hrdinky pod šestnásť???! To jediné mi nerezonovalo.