piatok 22. júna 2018

Správa od mŕtveho chlapca - Katarína Holetzová (recenzia)

Pohybovala som sa niekde na rozhraní temného sna a hmlistej reality.

Pre mňa jedna z najočakávanejších kníh tento rok. Aféra učiteľky a študenta, ktorá prerastie v nebezpečnú hru. Splnila moje očakávania?

Keďže psychologické romány veľmi ľúbim, tak ako som uvidela túto knihu, dá sa povedať, že to bola láska na prvý pohľad. Ako som sa do nej začítala, tak štýl sa mi ihneď zapáčil. Autorka nemá žiadne hluché miesta a z tejto knihy urobila poriadne psycho, obviňovala som snáď každého a nakoniec bol každý pre mňa psychicky narušený. Ale ten koniec? Po prečítaní ma až striaslo. A to naozaj !

"Niekedy som taký nešťastný, až sa bojím byť sám, ale potom som s ľuďmi a zisťujem, že som ešte nešťastnejší."

V každej knihe máte tie dobré a tie zlé postavy. Jedných milujete, druhých nenávidíte. V knihe Správa od mŕtveho chlapca sú postavy, ktoré majú akoby dvojitú identitu. Raz ich beriete ako pozitívne, a potom ako negatívne. S každou myšlienkou, čo sa objaví v knihe, si vytvárate úplne iný obraz o danej postave, až napokon neviete určiť, kto je a kto nie je dobrý.

Autorka taktiež veľmi reálne opisuje vnútorný život ženy, ktorá vie aj nevie, čo chce. Priznajme sa, ktorá nemá niekde v sebe tú druhú bytosť, ktorá nás pred niečím varuje, alebo povzbudzuje? Akýsi náš vnútorný hlas? Síce Nina bola dosť veľký extrém.
Miestami ma vytáčala svojou naivitou, ale dokonale ma vedela presvedčiť o tom, že je úplne šialená (typická žena, nevie, čo chce).

"Viete, to je ako keď spadne lietadlo. Nikdy nespadne len tak, pre jednu jedinú chybu. Musí sa stať veľmi veľa náhod, aby sa niečo skutočne pokazilo. Každej katastrofe predchádza množstvo samo osebe neškodných detailov."

Postavy teda hodnotím celkom pozitívne. Na základe ich charakteru nám autorka predstavila snobov, obyčajných ľudí, zúfalých, zamilovaných, ľudí, ktorí sa boja o milovanú osobu, a tak ďalej. Zahryzla aj do periférii mesta, od tých, ktorí sú bohatí a môžu si dovoliť takmer všetko, až po tým, ktorí sa musia zariadiť inak a často využiť nekalé kšefty, aby dosiahli to, čo chcú.

Príbeh každou stránkou naberá na intenzite a vy máte neuveriteľnú chuť pretáčať stránky a dozvedieť sa, čo za tým všetkým stojí. Doslova budete mať strach, ako to všetko skončí a ako sa niektoré postavy zachovajú. Síce vám pôjde Nina na nervy, aj tak budete mať o ňu strach, pretože vás privedie tak do pomykova, že nebudete vedieť, či je ona "obeť alebo kat."

Nebola som dobrá. Nikdy som nebola dobrá. Len som sa o to snažila. Zabíjala som čas urputnou snahou zmeniť sa.

Celá táto kniha doslova dýcha záhadou, túžbou, láskou, starostlivosťou, hnusom, až to vytvára neuveriteľný čitateľský zážitok, pri ktorom sa ani neviete spamätať a autorka vás doslova ťahá za nos, až vás na konci odpáli.

Neviem, čo viac už povedať. Občas proste dôjdu slová a vy nemáte na výber, iba si túto knihu zobrať do rúk a začítať sa a zistiť, aká je.

Neviem posúdiť, či táto kniha je iná ako ostatné od autorky, keďže táto bola moja prvá (rozhodne nie posledná), ale určite si dala na nej záležať. A kedže na Slovensku sa moc nestretnete so psychologickými trilermi, tobôž nie od autoriek, tak už len preto by ste si mali túto knihu zobrať do rúk a nechať zo seba urobiť úplného panáka, ktorého táto kniha pohltí a zmätie. Až tak, že nebude vedieť, či čítate knihu, alebo sa pozeráte na nejaký film.

Nauč sa byť sebecká, Keď niečo chceš, musíš to povedať, vziať si to a neprosíkať Ježiša Krista, Dalajlámu, prezidenta Spojených štátov, Chucka Norrisa, nikoho - rozumieš?

Za knižočku ďakujeme samotnej autorke. Sledujte ju na jej instagrame, ktorý nájdete tu. :)