streda 3. marca 2021

Krvavá dedička - Amélie Wen Zhao // recenzia

Niet nad to, keď presne viete, čo máte radi. Keď veľmi dobre viete, čo sa vám dobre číta, a čo vás baví zo všetkého najviac. Ja som sa našla vo fantasy a Krvavá dedička bola pre mňa povinnou jazdou, nemohla som odmietnuť.

,,Ale čo zmohla dobrota, keď svetu vládla krutosť?"

Táto knižka má v sebe to najlepšie z najlepších. Akoby sa mi do rúk dostalo to nejlepšie zo všetkých príbehov, ktoré mám rada. Kruté studené prostredie ľadovej tajgy s prvykami Ruska a Griše. Tie najnapínavejšie prekážky a akčné úlohy plné zrady, tajných úloh a nalomenej dôvery čoby Vrania šestka. Úžasný zapletený príbeh zabudnutej princeznej a nečestného zlodeja-klamára akoby premaľované Na Vlásku. Postavy, ktoré vám nedovolia pustiť knižku z rúk. Ešte aj obálka vyzerá ako Príbeh služobníčky.

Hlavnými postavami sú Ana a Ramson. Obaja počas príbehu skrývajú svoje tajomstvá. Niektoré len jeden pred druhým, no iné aj pred samotnými čitateľmi. Ich spoločná cesta postupne kreslí ich vzájomné puto a buduje ich dôveru, ktorá sa postupne štiepi, láme a opäť lepí dohromady v neustálom kolotoči. Každý z nich sleduje vlastné záujmy a obaja chcú jedno. Pomstu a dostať späť svoje postavenie. Neprezradia sa ani jeden druhému. Len vďaka ich schopnostiam spolu uzavrú dohodu a tajne si pripravujú záložný plán pre prípad nutnosti. Obaja sú vypočítaví a cieľavedomí. Obaja sú oddanní a neoblomní. Majú spoločného viac ako si myslia. No a my čitatelia celý ten čas sledujeme ich vývoj a dúfame v iskru.

Takisto ale príbeh formujú aj iné postavy. Nemilosrdný Kerlan, zlatučká May, podporujúci brat Luka, dobrácky veliteľ Markov, teta s dvojakou tvárou, zabijaci, otroci, priatelia i nepriatelia. Táto rôznorodá hromada ľudí ma vždy vedela prekvapiť.

,,Nie si božstvo. Nie si cisár. Nemôžeš zachrániť všetkých. Takže mysli na to, čo je pre teba to najlepšie."

Hlavnú dejovú líniu dopĺňali spomienky z minulosti, ktoré dotvárajú dané charaktery. Niekedy zaujímajú a niekedy sú nudnejšie, aby len odďaľovali skutočnú hlavnú akciu. Dopĺňali Anin ako aj Ramsonov príbeh. Rozprávač v tretej osobe dáva čitateľovi nadhľad a objektívny pohľad. Musím uznať, že rozprávanie v prvej osobe a možno striedanie pohľadov by príbeh len pokazili. Takto to bolo na mieste a výborne opísané. Autorkin štýl bol nesmierne pútavý a chytľavý. Z tejto knižky sa stala moja ďalšia závislosť.

Knižka je preplnená zaujímavými myšlienkami. Či už majú zmysel alebo nie, sú chytľavé a vryjú sa čitateľovi do pamäti. Len z máloktorej knižky mi trčí toľko nálepiek. Nehovorila o honosnom oblečení, o kráľovských ligotavýc korunách. Knižka zobrazovala najchudobnejších, tých na samom dne spoločnosti. Ukazovala špinu, hlad a strach. Reálne problémy neprivilegovaných. Aj keď je tento obraz značne ošarpanejší ako ten zlatý zo zámku o kráľoch a o princeznách, týmto si ma kniha získala. Je presne o tých obyčajne neobyčajných ľuďoch, o každodennom živote, o trápení a o neľahkej ceste za snami a cieľmi. Veľmi veľká časť knižku ukazovala práve negatívne stránky života, nie tie veselé a šťastné, ale tie ťažké a zložité, smutné a tie, čo si vyžadujú veľkú námahu.

,,No, vieš, čo sa vraví o diplomacii. Je to jediný spôsob, ako si dve strany môžu klamať do očí a mať z toho radosť."

V konečnom dôsledku som nebola taká nadšená. Síce som preklínala online školu, ktorá ma vyrušila asi 30 strán pred koncom v totálne extra dynamickom ,,rozšupe". Dočítala som ju hneď ako som mohla a aj keď som bola s koncom plus mínus spokojná, možno prezradil viac ako musel a nenechal ma v takom napätí a nedočkavosti. Celá knižka sa niesla v akčnom duchu plnom prekvapení a hltala som stránku za stránkou, no koniec skončil možno až pridobre. Úplne by mi stačil obraz skákajúceho Ramsona z vodopádu ako sa zachraňuje. Pri podobných knižkách som na to bola zvyknutá. Nehodnotím to ako katastrofu, len po takom akčnom priebehu by som očakávala trošku viac tajomstva aj na koniec. Inak skvelý príbeh, vrelo odporúčam :))

,,Vo všetkom sa skrýva dobro aj zlo. A práve kvôli dobru na svete stojí za to ten svet zachrániť."

Za knižočku ďakujeme AlbatrosMedia. Objednávajte tu.