utorok 19. decembra 2017

Nájdem si ťa - Recenzia

Anotácia: Joanna Connors mala tridsať rokov, keď jej neznámy muž priložil k hrdlu nôž a prinútil ju k sexu.
Po dvadsiatich rokoch nevysloviteľných tráum sa rozhodla bojovať a tohto človeka nájsť. Nie však pre to, aby sa pomstila, ale aby ho pochopila, aby zistila, kto je ten muž a čo ho viedlo k tomu, aby zničil život mladej ženy. Nehľadala však len neznámeho násilníka a spravodlivosť, ale aj vlastný vnútorný pokoj a zmier.
Táto kniha je strhujúca detektívka, ktorej príbeh je skutočný. A je to aj silná reportáž odohrávajúca sa v duši jednej zranenej ženy. Prináša pohľad na sexuálne násilie z pohľadu obete, ktorá sa odhodlala nielen rozprávať, ale aj konať.

***

Nájdem si ťa boli posledné slova, ktoré Dave Francis povedal Joanne na parkovisku. V strachu z naplnenia jeho sľubov sa rozhodla pre radikálnu vec a urobiť to, čo jej sľuboval, nájsť ho.

Táto kniha je knihou, ktorá vás rozseká. Nielenže je to silný príbeh, ale aj reálny. Budete sa na svet dívať inými očami a uvedomíte si, že množstvo žien čelí násiliu. Množstvo žien je znásilnených. A množstvo páchateľov nie je ani chytených. Celý príbeh bude na vás vplývať o to silnejšie, vaše emócie budú na pokraji kolapsu a zimomriavky budete mať počas celého čítania. Zároveň budete hltať stranu za stranou, pretože Joanna je hrdinka, hrdinka s veľkým H.

Neviem, aké je to byť na mieste ženy, ktorá bola znásilnená a dúfam, že to nikdy nezažijem!, ale musím povedať, že Joannu obdivujem. Máloktorá žena by bola schopná ísť sa pozrieť do očí mužovi, ktorý jej spôsobil celoživotnú traumu. Vďaka jeho zásluhe má strach o svoje deti, neverí nikomu, všetkého sa bojí, musí byť na liekoch, absolvovať všetky terapeutické sedenia so psychológmi, ktorým ani nedovolí nahliadnuť do jej vnútra.

Postupom času sa však hrdinka mení. Na začiatku je to ranená žena, ktorá prežila hlbokú traumu. Má strach o deti, o seba, bojí sa ľudí, mužov. Postupne si začne uvedomovať, že za konaním muža, ktorú ju znásilnil, musí byť niečo viac. Začne pátrať a chce sa mu pozrieť do očí a zistiť odpoveď na jedinú otázku: Prečo?

Zisťujeme neľahký osud muža, ktorý to v živote nemal dvakrát ľahké. Muž, ktorý nebol beloch, ale černoch. Muž, ktorý si svoj osud nevybral a to, akým bol, tak za to môže hlavne prostredie, v ktorom vyrastal a ľudia, s ktorými sa stýkal. Joanna sa snaží pochopiť jeho myslenie, to, akým bol mužom. Nesmierne obdivujem to, že voči Davovi necíti nenávisť, ale skôr ľútosť. Napriek tomu, že tento muž bol pôvodcom jej nešťastia, napriek tomu, že ju hlboko poznačil na celý život, tak napriek tomu sa dokáže tomu nešťastiu postaviť tvárou v tvár a ukázať svoju vnútornú silu. Zvládne toto stretnutie? Alebo sa nikdy nezrealizuje?

Tento "príbeh" nie je zrovna oddychový. Vzbudí vo vás hnus, budete mať chuť plakať, pochopiť postavy, nájsť zmysel žiť, spolu s hlavnou hrdinkou. Silne emočný príbeh, ktorý ukáže odvrátenú stránku života, načrie aj tému rasizmu, vysaje z vás všetky šťastné nádeje o dobrom svete, donúti vás premýšľať, obdivovať silu ženy, ktorá bola zneužitá, zavedie vás do jej myšlienok, do jej sveta po znásilnení a ukáže, že aj tá najhoršia vec, ktorá sa vám stane, má určitú príčinu, za ktorú niekto musí niesť zodpovednosť.

Koniec príbehu som si ani zďaleka neprestavovala taký, aký bol, ale zas aj napriek tomu, na konci vo vás ostane pocit, že nielen Joanna je obeť, ale aj Dave. Lenže v čom? Veci majú vždy hlbší zmysel a aj odvrátenú tvár. Nie je to príbeh pre slabé povahy, ale verím, že vo vás niečo zanechá. Určité prázdno, beznádej, ale zas aj silu, ktorá vám pomôže prežiť a vysporiadať sa s tým, čo vám život prinesie. Alebo možno aj odpustiť?
Zabudnúť však nie.