piatok 7. septembra 2018

Slunce je také hvězda - Nicola Yoon (recenzia)

,,Lidi dělají chyby v jednom kuse. Malé... Někdy dělají středne velké chyby. Jdou studovat medicinu, místo aby se věnovali svojí vášni. A někdy dělají velké chyby. Vzdávají se."

Vysvetlite mi, prosím, ako som si mohla obľúbiť takýto absurdný príbeh. Hltala som sekundu po sekunde, aj keď mi príbeh prišiel totálne pritiahnutý za afro. Toto bol ten typ príbehov, čo v sebe skrývajú viac, ako je vidieť, a to je celkový dojem, ktorý prekonal všetko, čo sa odohralo. Či už veríte v osud alebo v determinizmus, toto je ten pravý kúsok knižnice!

Obálka je hravá, živá, farebná. To presne sedí k dvom mladým ľuďom rôznych národností, cieľov a názorov. Totálne rozlietaný New York a totálne rozlietané hlavy dvoch dospievajúcich tínedžerov, ktorí búrajú hranice.

,,Možná že součást zamilovávání do někoho je i zamilovat se do sebe sama. Líbí se mi, jaký jsem, když jsme spolu... Jindy bych to vzdal, ale dneska ne."

Tento príbeh sa odohráva v hlučnom a preplnenom New Yorku. Hlavné postavy sú prisťahovalci, kórejský chlapec a jamajské dievča. Amerika je pre cudzincov snom i nástrahou. Bohužiaľ, Natashu čaká večer deportácia a Daniela pohovor na vysokú, pritom tam ani nechce ísť. V spleti rôznorodých náhod sa prihodilo, že sa títo dvaja tínedžeri stretli a strávili spolu celý deň. Slovo dalo slovo a ,,bum".

Bolo príjemné sledovať ich hádky aj odvrkovania, to ako sa doťahovali a snažili sa spoznať. Ani jeden z nich nevedel, či toho druhého ešte uvidí o hodinu, o dve... Toto ponúka čitateľovi priestor na vlastné dohady a otázky. Zostanú spolu? Našla Natasha najlepšieho imigračného právnika v meste, aby zabránil ich odchodu? Budú mať svoje ,,šťastne až do smrti"? Táto knižka je plná prekvapení. Naozaj!

,,Zjistili, že délka jednoho dne je proměnlivá a že na začátku není možné dohlédnout až na konec. Zjistili, že láska nesutále všechno proměňuje. Že k tomu láska je."

Hlavné postavy opisujú svoje rodiny, ktoré nie sú práve ukážkové. Opisujú vzťahy medzi nimi, ich spomienky i názory. Knižka ponúka aj pohľad na dve rôzne časti veľkomesta. Kórejskú štvrť a tú druhú, chudobnejšiu. Aj takto ľudia žijú...

Dej je vyrozprávaný z viacerých pohľadov. Vy, čo už poznáte môj ,,čitateľský vkus", viete, ako veľmi zbožňujem rôzne pohľady. Chlapec, dievča, chlapec, dievča, chlapec, dievča... Napísala som tak aj svoj knihopríbeh na watt. Tento príbeh však nie je na jednoliatu striedačku semaforového typu, buď červená alebo zelená. Dej je prerušovaný pohľadmi ľudí v okolí Daniela aj Natashy. Či už je to securiťáčka na úrade, alebo nepozorný vodič auta, ktorí ich takmer zrazí. Tieto pohľady nám pomáhajú lepšie pochopiť okolnosti a súvislosti. Zo začiatku ma to štvalo, nudili ma, no neskôr boli príjemným obohatením. Na konci ich bolo až príliš a opäť ma začali štvať. No niekedy je fajn poznať aj okolnosti. Častokrát sa stane, že do vás niekto drgne na ulici a vy začnete nadávať, akí ľudia netolerantní a opovážliví. Viete však, prečo sa ten človek ponáhľal? čo ak do vás drgol naozaj len omylom? Čo ak je tak hanblivý, že sa neodvážil ospravedlniť sa vám a zožieralo ho to celučký deň? Čo ak mu práve volali do práce, že jeho žena leží v nemocnici v kritickom stave a on sa za ňou ponáhľal? Čo ak...??? To nevieme.

,,Pokud vás může jen tak přestat milovat ten, kdo vás měl milovat navždy, v co má pak smysl věřit?"

Rýchlosť otáčania stránok je nepredvídateľná, pretože knižka disponuje iba minikapitolkami. Jasné, stane sa, že nejaká kapitola má aj sedem strán, wau! No, a teraz bacha, niektoré majú až dve slabiky! Táto knižka sa číta skoro sama v extrémnej rýchlosti. To je tiež niečo, čo ju odlišuje od väčšiny.

,,Zajímalo by mě, jestli si uvědomuje, jak vášnivá je ve svém boji proti vášni."

Aj napriek situáciám a trápnym rozhovorom a scénam, má príbeh čo ponúknuť. Vie si získať čitateľa ako celok. Pretože knižka na nehodnotí podľa jednej stránky. Táto knižka vo mne nechala víziu šprtáctva a motivácie. Možno sa konečne nakopem a začnem so sebou niečo robiť. Už žiadna prokrastinácia, chcem vedieť o všetkých tých hormónoch, vďaka ktorým môžem cítiť zamilovanie i zlosť.  Bola príjemným obohatením mojich predškolských dní. Už viem, prečo ju tak každý chce. Dostala ma. Tu cítite vášeň dvoch ľudí, ktorí sa ani nemusia poznať, stačí, že im to bolo súdené. Tu vidíte, čo dokáže zariadiť Boh, keď sa dvaja ľudia proste mali stretnúť. Veriť verte čomu len chcete. ;)

Za knižočku ďakujeme vydavateľstvu AlbatrosMedia. Objednávajte tu ♥