sobota 24. novembra 2018

Bojovníci dúhy - Erika Jarkovská (recenzia)

Ste milovníkom/milovníčkou dobrodružných kníh? Alebo ste čitateľ/čitateľka, ktorý/ktorá sa s takýmto žánrom ešte nestretol/nestretla? Je čas to napraviť a kniha Bojovníci dúhy vám tento žáner veľmi dobre priblíži a vy sa doň zamilujete.

"Človek nikdy nie je spokojný s tým, čo dosiahol."

Pri pohľade na túto knihu si budete klásť otázku: "Kedy to prečítam?"
Takmer 600 strán, ktoré na vás dýchajú históriou, láskou, tajomstvami, vojnami, ale hlavne spravodlivosťou - bojom za spravodlivosť.
Čiže pri tomto všetkom počet strán aj prehliadnete.

Kniha je rozdelená do troch častí, nakoľko je to trilógia. Prvá časť je taká, ako sa hovorí "oťukávacia", ale pritom veľmi potrebná v tomto diele, nakoľko sa od nej odvíja celý príbeh. Autorka sa snaží pôsobiť na čitateľa, vyvolať v ňom emócie, ale hlavne záujem o hlavné postavy, ktoré tvoria podstatnú úlohu v celom diele, aj keď sa to možno na prvý pohľad nebude tak zdať (všetky postavy!).
Hneď nás vtiahne do problematiky deja, nemá žiadne hluché miesta.

Mercedes sa púšťa do prenasledovania mužov, ktorí zabili jej blízkych. Cestu jej skríži Benjamin a osada Indiánov.

Autorka nám v tejto časti (resp. počas celej knihy) ponúka pohľad belochov na Indiánov, a opačne. Snaží sa vysvetliť nám napäté vzťahy, deju pridáva dynamickosť bojom za slobodu, za pravdu a pomstu. Ponúka nám rôzne pohľady, situácie, na základe ktorých si vytvoríme celkový obraz o krajine, o jednotlivých charakteroch postáv, či celkovo o napredovaní životných osudov, ktoré sú často veľmi komplikované.

Uvedomoval si, že v srdciach dvoch bytostí z rozdielnych kultúr sa začína rodiť niečo, čo sa ešte bál pomenovať. Nevedel, čo im to prinesie, či budúce šťastie alebo záhubu.

V druhej časti už dej zamotáva, čitateľ musí byť viac pozorný, hľadať rôzne tajomstvá, dychtivo obracať stránky, aby sa dozvedel čo najviac. Spolu s postavami vidíme, ako krajina funguje, ako sa vyostrujú vzťahy medzi belochmi a Indiánmi, ich správanie, ale zároveň nám autorka ponúka nielen to, čo sa stalo, ale to, čo sa mohlo stať. V čitateľovi vyvolá ešte väčší záujem a dej sa začína zauzľovať. Na "scénu" sa dostáva Markus, ktorý zisťuje, že doteraz žil v klamstve, jeho rodičia pred ním niečo dlhé roky skrývali a ani iné skutočnosti, ktoré na svojej ceste za pravdou objaví, nebudú tiež zrovna príjemné, resp. ich priebeh by si možno predstavoval inak.
Jeho cestu však skríži láska, a tá sa stane pre neho takým "hnacím motorom".

V tretej časti už všetko naberie svoje "tvary". Autorka odkryje všetky tajomstvá, ktoré vám zaručene zoberú dych. Opíše vám priebeh bitiek, vyvolá u vás slzy, zdesenie, ale nakoniec všetko istým spôsobom dobre skončí a vám neostáva nič iné, len ostať s otvorenými ústami.
V tejto časti sa zas dozvedáme príbeh Adama, ktorý by chcel zabiť čo najviac Indiánov, koľko bude možné, aby pomstil smrť ženy a synov. Avšak ani jeho osud nie je hneď daný a on sa ocitá na pokraji síl, keď mu môže pomôcť len jedna Indiánka.

"Nikto nemôže byť šťastný na mieste, ktoré mu násilím vybral niekto iný,"...

Bojovníci dúhy nie sú len dobrodružnou trilógiou, ktorá zachytáva históriu, ale sú aj plní sĺz, napätia, zrady, pomsty, smrti, zvratov, krvi, tanci bojovníkov, ale zároveň treba povedať, že sú aj plní lásky, viery, nádeje a šťastia. Vyvolajú vo vás zdesenie, nádej, slzy, smiech. Nepošliapu vaše city, ale pevne ich spoja a vy sa stanete odrazu súčasťou celého tohto celku, akoby ste boli účastníkmi celej životnej cesty jednotlivých postáv.

Začnete s postavami smútiť, hľadať príbuzných, objavovať, zomierať, zabíjať, ale hlavne budete ich chápať.

Táto trilógia je úžasným počinom slovenskej autorky, ktorá spracovala veľmi zložitú tému, ale pohrala sa s ňou tak dobre, že budete mať pocit, akoby dané postavy niekedy existovali. Ich osudy vás zaujmú, osud Indiánov a ich boje voči belochom vás istým spôsobom "dostanú" a vy budete bezhlavo čítať až do noci, aby ste sa o nich dozvedeli viac. Hlavne o ich tajomstvách a o tom, čo ich všetkých spája.

"My už nemáme nijakú budúcnosť, belosi nás o ňu dávno obrali! Patrí im všetko, kam sa pozriem, voda, tečúca krajinou, aj zem, po ktorej chodíme; naše príbytky sú mŕtve rovnako ako naše srdcia a myšlienky. Ba ani len smrť nám už nepatrí tak ako kedysi."

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Enribook