utorok 12. februára 2019

Had z Essexu - Sarah Perryová (recenzia)

Mala som kedysi vieru, asi takú, s ktorou sa človek rodí, ale videla som, čo spôsobuje, tak som ju vymenila. (s. 137)


Táto kniha nebola pre mňa len oriešok, ale vyslovene Orech. Už dlho som sa nejakej knihe nevenovala tak, ako tejto.

Cora je mladá vdova, ktorá nežila v ukážkovom manželstve, a tak si teraz užíva trošku slobody a hľadá samu seba, nesnaží sa byť krásnou ženou, oblečená nóbl, ale chodí tak, ako to práve v tej chvíli chce.

Spolu so svojim čudáckym synom a platenou spoločníčkou sa vyberú na vidiek, do kraja Essex, v ktorom kolujú chýry o záhadnom hadovi, ktorý vraj trestá ľudí za hriechy. Cora zbystrí pozornosť, vydá sa po jeho stopách a stretne miestneho pastora Williama Ransoma. Obidvaja majú na poveru iný uhoľ pohľadu a napriek tomu, že by sa skôr mali škriepiť, byť protivníkmi, tak určitá sila ich k sebe ťahá a mení ich názory a životy obracia nečakaným smerom.

*

Kniha je napísaná doslova až takým poetickým štýlom. Autorka dáva veľa priestoru opisom, ktorým dáva nádych umeleckosti. Tým pádom sa kniha stáva náročnejším čítaním pre náročnejšieho čitateľa, pretože autorka si vyžaduje čitateľovu plnú pozornosť.

"Ako zabrániť, aby sme ostatným neubližovali? To by sme sa museli úplne uzavrieť, nikdy nič nepovedať, nikdy nekonať." (s. 225)


Postáv je hneď niekoľko a každá z nich vyniká rôznymi názormi, myšlienkami či celkovo majú rozličné a komplikované charaktery, ktoré nie vždy boli úplne skvelo "vykreslené". Autorka sa nesústredí len na miesto Aldwinter, ale podáva informácie aj z iných miest a ponúka náhľad nielen po tajomstiev, povier, ale zároveň rieši aj medicínu, spoločnosť či filozofické vsuvky. Čo miestami mi prišlo zbytočné a tvorilo to akúsi spleť množstva informácií, ktoré síce mali v príbehu isté opodstatnenie, ale skôr len chabo dotvárali charaktery.

Cora ako hlavná hrdinka mi nebola príliš sympatická a nedokázala som sa vžiť do jej pocitov, či dokonca ľutovať ju v tom ohľade, že ani vlastný syn si k nej nedokázal nájsť cestu. Vynikala silnou pýchou, egocentrizmom a niekedy doslova až takou nerozvážnosťou.

Ich vzťahu s Williamom som nedokázala priať, pretože nielenže bolo málo príležitostí na lepšie priblíženie ich zvláštnej lásky, či túžby, či čohokoľvek, čo medzi nimi bolo, ale autorka to skôr tajila do listov a čitateľ si mal všetky dôvody, tajomstvá domyslieť a nájsť pointu tam, kde nebola.

Si žena a musíš začať žiť ako žena - to znamená mať odvahu. (s. 344)


Ostatné postavy vynikali svojráznymi črtami, Sarah Perryová načrtla nielen problematiku chudoby, ale časť knihy venovala vzdelaniu, priateľstvu, medicíne, chorobám, hľadaní samého seba, komplikovanosti sveta a momentom, keď vás nikto nechápe.

Had z Essexu je rozhodne pozoruhodná kniha, ktorá je pre náročného čitateľa, má v sebe hotový inventár prvkov, nájdete v jej aj pozitívne, aj negatívne postavy, lásku, nádej, sklamanie, strach, detstvo, šialenstvo, zaľúbenosť, pomstu či nezmyselnosť ľudských činov. Vo mne však nezanechala žiadnu stopu. Nedokázala som sa stotožniť so žiadnou postavou, vôbec ma nezaujímali ich životné osudy, nedokázala som v knihe nájsť žiadnu emóciu či aspoň náznak toho, že by sa akýmsi prazvláštnym spôsobom dotkla mojej čitateľskej duše. Ako sa hovorí, nebola mojou šálkou kávy.

"V Japonsku opravujú rozbité hrnce kvapkami roztopeného zlata. To by bolo: keby som ťa mohol rozbiť a zaceliť ťa zlatom." (s. 26)


Rozhodne však ulahodí milovníkom anglického prostredia, opisov, rôznych ľudských charakterov či spôsobom spracovania legendy, ktorá mátala ľud (všetky zlé veci dokázali pripísať niečomu, čo si sami vymysleli). Touto legendou autorka približuje silu myslenia, čo je zároveň pozitívum knihy. Poukazuje na to, že človek dokáže veriť čomukoľvek, keď si to vsugeruje v hlave.

Myšlienka veľmi dobrá, no zaobalená do poetickosti, vymykajúc sa miestami reálnosti a uveriteľnosti . Napriek mojim dojmom sa vám môže kniha zapáčiť a môžete v nej nájsť to, čo som ja v nej neobjavila. Nie je pre mňa vyslovene sklamaním, ale nemôžem poprieť, že si ma vôbec nezískala.

>Sima<

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Albatros Media. Knihu si zakúpite tu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára