pondelok 4. januára 2021

Najlepšie knihy za rok 2020


Rok 2020 bol veľmi špecifický a aj napriek komplikovanej situácii vyšlo v tomto roku veľké množstvo skvelých titulov. 
V našom výbere budú však aj také, ktoré vyšli aj pred rokom 2020. 

Pre mňa bol tento rok zvlášť namáhavý, prečítala som veľké množstvo kníh (hlavne básnických zbierok či detskej literatúry), veľa výborných kníh, ktoré vyšli, som ani nestihla prečítať, takže môj výber bude skromnejší. Vybrala som 5 kníh, ktorým by ste rozhodne mali dať šancu, keď sa vám jedného dňa ocitnú v rukách.

Knihy neradím podľa toho, aké sú dobré, všetky ma zaujali, žiadna z nich nemá prvenstvo. 
Ako prvú som vybrala Potopené duše. Ide o čítanku, v ktorej sa vyskytujú texty autoriek, ktoré buď vydali nejakú svoju knihu, alebo, a to vo väčšine prípadov, ostali na stránkach časopisov, no ich prínos je enormný a bola by obrovská škoda, keby sa na ne zabudlo. Sú to poetky z prvej polovice 20. storočia. Popri básňach sú aj portréty autoriek (ak sa uchovali), medailóny o živote a diele, ukážky z textov (články, listy, eseje) a fotografie. 
Ak milujete poéziu, literatúru 20. storočia, slovenskú literatúru či literatúru celkovo, táto publikácia vás nesmie obísť.

Si mŕtvy je jednou z veľkého množstva úžasných titulov Absyntu. Nejeden absynťák zaradí medzi najlepšie knihy aspoň jednu z produkcie tohto vydavateľstva a ja nemôžem byť výnimkou. Pomedzi veľké množstvo povinnej literatúry som sa však ku knihám od nich nedostala v takej miere, v akej som bola zvyknutá. Dúfam, že v roku 2021 to napravím.
Si mŕtvy je zaujímavá publikácia, pretože jej čítanie je už akoby akousi hrou. Zo strany 5 sa dostanete na stranu 244 (to bol príklad, táto kombinácia tam ani nie je, ale ide o princíp). A potom zo strany 244 napríklad na stranu 136 a podobne. Viac o knihe sa dozviete v našej recenzii - Si mŕtvy: História bombardovania

Ďalšou knihou musí byť niektorá od Lindeni, pretože je to jedno z mojich najmilejších vydavateľstiev, ktoré vydáva čoraz lepšiu a kvalitnejšiu beletriu. Sally Rooney je veľmi kontroverznou autorkou - buď ju budete milovať, alebo nenávidieť. Ja sa radím do prvej skupiny a jednoducho... neviem jej odolať. Najskôr mi táto kniha prišla úplne priemerná a skoro, dá sa povedať, o ničom. No koniec ma úplne rozsekal na kúsky a ja som sa zamilovala. Aby som o nej tiež dvakrát nepísala, prečítajte si našu recenziu - Rozhovory s priateľmi.

Štvrtou je kniha od Jojo Moyes, ktorá, rovnako ako Sally, patrí do skupiny milovať-nenávidieť. Ja som si túto jej knihu nesmierne užívala. Aby som sa tu príliš nerozpisovala, tak vás opäť odkážem na recenziu - Darca hviezd.

Ako poslednú vyberám Ikaboga. Tá kniha mi jednoducho zobrala srdce a dokonca ma navnadila na prečítanie Harryho Pottera. Dúfam, že v roku 2021 sa k nemu už konečne dostanem, ale keď si tak spätne pozerám, čo všetko chcem prečítať v novom roku, tak by som mala asi obmedziť školské a mimoškolské povinnosti, iba jednoducho čítať. Ale tak ktovie, možno sa "hecnem". 
Recenzia na Ikaboga bude tiež, už čoskoro. 

-----

Klamala by som keby poviem, že tento rok bol jednoduchý. Nebol, a to v nijakej sfére. Verila som, že mi voľné dni prinesú viac času na čítanie, no prinieslo mi len viac povinností do školy a do práce, a oveľa väčšiu zúfalú túžbu po príjemnom oddychu. Knižky som tento rok odkladala, čo pokladám za neskutočné zlyhanie, no verím, že to napravím a všetko skoro dobehnem.
Aj  pri hromade povinností som si však našla aj pár chvíľ na náš milovaný blog a teraz sa o najlepšie z nich chcem s vami podeliť.

Nebeská tkáčka ma dostala na kolená a s čistým svedomím ju môžem považovať za to najlepšie prekvapenie tohto roka. Po prvých dvoch dieloch som poznala autorkin štýl, poznala som svet, ktorý knižky vykresľujú, ale až tá tretia mi ukázala, že sa dá ísť ešte ďalej a vytvoriť príbeh tak úžasný, že berie dych. Tento príbeh je postavený na základoch predošlých dvoch knižiek, no je omnoho napínavejší, chytľavejší a akčnejší. Nezabúda ani na postavy ako Asha, Roa, no v tejto knižke sa dostanú hlavné postavy oveľa ďalej.

Krvavec ma presvedčil o tom, že aj pod nádhernou obálkou sa skrýva nádherný príbeh. Ja, prvoplánová milovníčka krásnych obálok, nepohŕdnem žianou kráskou. Niekedy ma dokonca neodradí ani slabé hodnotenie na goodreads, no pri tejto knižke som upokojila svoje povrchné nakupovanie, pretože som dostala napínavý a dynamický príbeh so skvelými postavami a v úžasnom prostredí. 

,,Ak budeš opatrná, môžeš ju po kúskoch rozobrať a zvoliť si, ktorým smerom potečie voda."

Ako by som mohla v tomto ročnom bestof zabudnúť na našu milovanú Elle Kennedy? Od článku o zmenách čitateľského vkusu považujem tieto knižky za moje tajné guilty pleasure. Sú to knižky, ktoré nie sú reálne, sú prikrášlené, precukrené a ružové, ale došlo mi, že presne to je to, čo každý z nás občas potrebuje. Utvrdiť sa v tom, že ešte stále existuje niečo, čo vám môže priniesť nádej a sny. V týchto dňocch odpočinku som si čaj prisladila ďalšou YA - Skóre a bola presne tým, čo občas každý z nás potrebuje. Jednoduchým príbehom plným vášne a drámy so šťastným koncom.

Zaklínač síce nie je vo svete fantasy novinkou, no ku mne si našiel cestu len tento rok. Je to kižka plná nepredstaviteľných dobrodružstiev neprekonateľného silného a atraktíveho muža, ktorý sa nezastaví pred žiadnym nebezpečenstvom. Spolu s ním na jeho cestách stretávame aj mnohé iné aspekty života, ako priaeštvo, či vášeň a možno raz lásku? Najlepší seriál, aký som tento rok videla a nepopierateľne je Zaklínač aj skvelou knihou pre každú generáciu. Pozrite si seríál a ja vám sľubujem, že už nikdy neuvidíte Geralta inak ako Henryho Cavilla.

Detektívky čítam naozaj nerada, no YA hľadanie odpovedí od Karen McManus ma dostali na plnej čiare. Ďalší na rade síce nebolo tým najlepším, čo séria priniesla, ale navrátila mi pozitívny dojem po menej podarenom druhom pokračovaní. Knižka opäť ukazuje osudy už známych postáv a prináša mnoho nových. Aj napriek počiatočnému charakterovému chaosu knižka plynie úžasne jednoducho. Nepredvídateľnými zvratmi priklincuje čitateľa ku kresielku a nepustí ho, kým nevie všetko. 

,,All you can do is try harder next time. And I will. I´m not repaying love with fake indifference anymore."

Aj napriek hromade negatív, ktoré tento rok priniesol, som sa naučila veľa vecí.
Naučila som sa neodsudzovať knižky na základe predošlých dielov. Naučila som sa tešiť na zázraky a prekvapanie, ktoré prináša každá jedna knižka, podarená, či tá menej vydarená. Naučila som sa, že aj keď nemám čas, neznamená to, že je koniec. Čítam, pretože ma to baví, je to môj koníček a zbožňujem ten pocit úžasu, keď prichádzam do cieľovej rovinky.


Budem dúfať, že šialenstvo online výuky, prepúšťania a home office-ov opadne a Nový rok bude veselší a úspešnejší pre každého z Nás. Verím, že budeme ohľaduplní a dávať na seba pozor, užívať si maličkosti všedných dní ;) 

Prajeme Vám veľa skvelých prečítaných knižiek a ešte viac krásiek do poličiek! :D Hlavne úspešný, veselý a zdravý Nový rok! ;)

Ďakujeme, že ste s Nami ;)

- Sima a Veronika -

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára