streda 25. augusta 2021

Dcéra zimy - Vladimíra Šebová // recenzia

Veľmi dobre si uvedomujem, že fantasy nie sú skutočné. Možno nie sú tak čitateľsky náročné, avšak jednoznačne ma chytili za srdiečko a neviem si predstaviť svoje knihomoľstvo bez týchto nádher. Fantasy je pre mňa kvetnatým žánrom plným prekvapení a dynamických zvratov. Dcéra zimy v tomto ohľade moje očakávania splnila, a to dokonca prekvapivo nad všetky očakávania.

Nemôžem nespomenúť krásu a tajomnú obálku, ktorá k vám vystiera rúčky. Jej nádherná kontrastná kresba je dokonalá a prezrádza všetky hlavné prvky príbehu. Tajomné kliatby, nebezpečné výpravy, komplikovanú cestu, i to neprekonateľné puto, ktoré hýbe svetom. Obálka zosobňuje samotnú hlavnú hrdinku, ktorá  predstavuje tú najlepšiu kombináciu tajomna a svetla.

,,Smrť nepozná lúčenie."

Som si istá, že keď vám prezradím meno hlavnej hrdinky, hneď si predstavíte farebnosť našim tradícii, veselé príbehy a zábavy. A vôbec nebudete ďaleko od pravdy! Dcéra zimy je príbehom mladej a krásnej Moreny. Príbehom o jej ceste plnej bolesti a prekážok, strát a radosti, sesterskej lásky a skazy. Rovnako som si istá tým, že si toto dievča  mnohí z vás zamilujete, pretože je úžasnou kombináciou osobnosti, akú by ste nečakali. Morena je síce nositeľkou temnoty, smrti a zármutku. Avšak autorka ju vymaľovala kvapkou sarkastických poznámok, nesmelých úsmevov, dôvtipu a zmyslu pre povinnosť. Bola zodpovednou a milujúcou sestrou, ktorý by si mnohí priali.

,,Ona nemala strach z ničoho. Nezľakla sa tulákov, zlodejov ani vrahov. Nebála sa smrti. Ona bola smrť."

Jej výzorovým opakom bola Vesna. Veselé, milé, nádherné mladé dievča so svetlými vlasmi a vľúdnymi slovami. Nechcem tvrdiť, že boli navzájom protikladmi, pretože osobne nepovažujem Morenu za zápornú postavu. Som si istá, že keď sa začítate a pochopíte osudy týchto sestier, uvidíte naše povery v úplne inom svetle.

Príbeh komplexne tvorili dve časové línie, ktoré sa navzájom striedali. Občas mi dosť liezli na nervy, pretože jedna druhú značne spomaľovali a neprestajne prerušovali, ale obe dokopy vykresľovali tú pravú podstatu sesterskej lásky a dôležitosti úplnej rodiny, ktorú ony už nemali. Obe línie sú posadené do presného časového rámca, ktorý je vždy výrazne napísaný na začiatku novej kapitoly. Jedna dejová línia sa venuje tomu, ako vznikla kliatba, ktorá Morenu a Vesnu spútala, zatiaľčo tá druhá sa presunula do obdobia, kedy s kliatbou bojovali a túžili po jej zničení. Aj keď sa línie dosť motajú, postupne dotvárajú zmysluplný celok. Puzzlička sadá ku puzzličke a postupne sa nám odkrývajú všetky prepojenia, ktoré zrazu dávajú zmysel.

,,Väčšína týchto mužov celkom zabudla, že tu žijem i ja. Ak ty si žiarou, ja som nocou."

Pozadie knižky doskladali príbehy a tradície slovanskej mytológie, z ktorej učite u teraz veľa poznáte a knižka pre vás v takom prípade bude znamenať oveľa viac. Pre tých z vás, ktorých táto téma zaujíma, pre tých, čo sa strácajú v histórii, je tátok nižka ideálnym lákadlom. Nie je veľa knižiek s nádychom slovanských tradícií, a preto ju možno povaťovať za skvost, ktorý sa svovjim originálnym a zakvitnutým podaním stal úžasnou rozprávkou na dobrú noc. Atmosférou si dokáže získať čitaľa už od prvých stránok. Sila sesterskej lásky tejto knižke o to viac pridala na dôležitosti.

Bola som nesmierne poctená, že som si knižku mohla prečítať takto skoro a stať sa tak súčaťou úžasnej cestičky na svet tejto roztomilej krásky. Dúfam, že sa s nami ponoríte do príjemných stránok našim srdciam blízkej a milej slovanskej mytológie a podelíte sa s nami o vaše nadšenie.

Za knižočku veľmi krásny ďakujeme AlbatrosMedia. Knižočka vychádza už 27.8.2021, 23.9.0221 v češtine. Objednávajte tu ;)

Krásne čítanie ;)