utorok 17. augusta 2021

Pasca : Arne Dahl (recenzia)

Milovať a zároveň nenávidieť – je to vôbec možné? Túžba byť nablízku a zároveň chuť ublížiť. Otráviť. Ako veľmi chorý musí byť človek, aby zažíval také protichodné pocity? (s. 255)

Pasca je už tretia napínavá časť od Arneho Dahla s hlavnými hrdinami Samom Bergerom a Molly Blomovou, ktorá vyšla vo vydavateľstve Grada Slovakia. Arne Dahl sa postupne každou knihou zdokonaľuje, dej graduje, ale to úplne finále si ešte len pre čitateľov chystá na konci tejto švédskej detektívnej série.

Pasca zachytáva veľké odhaľovanie, ktoré sa týka hneď niekoľkých postáv. Na začiatku sa stretávame s tým, že Molly leží v nemocnici v kóme a Sam je podozrivý z vraždy, ktorú nespáchal a je po ňom vyhlásené pátranie. Riaditeľ švédskej bezpečnostnej služby ho ukryje na odľahlom súostroví a snaží sa skryť polohu, kde sa nachádza. Niekto však bude potrebovať jeho pomoc. Siedme unesené dievča, Aischa Pachachiová, je stále nezvestná, v rukách bývalého agenta Carstena. Švédsku navyše hrozí teroristický útok. Ako tieto udalosti súvisia? A aké komplikované vzťahové väzby jednotlivé postavy medzi sebou skrývajú? A môže Sam vôbec dôverovať Molly, ktorá má kľúč k vylúšteniu tajomných odkazov, ktoré postupne objavujú?

Čím viac sa človek hlási k morálnemu absolutizmu, tým väčšie je riziko, že spadne do sivej zóny. (s. 293)

Arne Dahl ešte čaká na svoje úplné zažiarenie, ale napriek tomu sa stále zlepšuje. Kým pri druhej časti zvolil menej zbytočných digresií, tak v tejto tretej časti stavil na rúško tajomstva. Postavy sú už naplno charakterizované, neprináša nijaký nový pohľad na ich osobnosť (správanie a podobne), no napriek tomu ponúka viaceré vzťahové väzby, ktoré sú medzi jednotlivými predstaviteľmi. Kľúčom k celému príbehu je prítomnosť a odhaľovanie identít, ktoré sú miestami prekvapivé, miestami predvídateľné.

Nepracuje s takou širokou škálou emócií, ako napríklad v druhej časti Korisť, ale snaží sa čitateľa prekvapiť a neraz aj zmiasť. I keď odhaľuje minulosť postáv, čitateľ nemá taký pocit, že by mu jednotlivé informácie chýbali, ale prijíma ich tak, ako im ich autor ponúka.

I keď sa v knihe vyskytujú scény, pri ktorých ide postavám o život, vyskytuje sa tu smrť, zúfalstvo, otrava jedom, záhadné zmiznutia, tak celý dej nebol až taký nabitý, respektíve autorom zvolené slová nie vždy vytvorili taký efekt, aký mali.

Autorovou najlepšou črtou písania je to, že dokáže čitateľa úplne pomýliť, teda zmiasť ho na inú cestu, vyvolať v ňom množstvo otázok, ktoré smerujú k záujmu, aby sa čitateľ chopil ďalšej knihy.

Pasca sa mi páčila rovnako ako Korisť. I keď mi občas chýbalo isté napätie, tak celkový dojem je veľmi pozitívny. Čakám však na grandiózne finále, keď ostanem s otvorenými ústami a poviem si, že tento autor to teda vie. Jeho témy rodiny, odpustenia, dôvery, nádeje, sarkazmu, neutíchajúcej túžbe niečo dosiahnuť, ochoty bojovať až do konca, obety, prepletených rodinných pút a vzťahov, lásky, vynaliezavosti či spojení života s literatúrou (spoločne s jednotlivými odkazmi na diela) sú v každej knihe postupne rozvinuté a tvoria také to gro celého príbehu, na pozadí ktorého sa vytvárajú emócie, ktoré si ani čitateľ neuvedomuje, ale vo finále ho naplno pohltia. I keď s menším nábojom, ale predsa zanechajú istú stopu.

Bola si a stále si tajomným oceánom plným záhad... (s. 391)

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Grada Slovakia. Knihu kúpite aj na ich stránke.