štvrtok 29. augusta 2019

Kosti v sude - Kathy Reichs // recenzia

Film či seriál nikdy nebude rovnaký ako samotná knižka. To vraví každý. Seriál Kosti poznáte určite mnohí. Teší sa veľkej obľube, no len málokto má odvahu siahnuť aj po knižkách. Mňa sa však strach z čítania netýka.

Hlavnú hrdinku, nekomprosmisnú a priamočiaru, súdnu antropologičku Temperance Brannanovú nemusím nijako zvlášť predstavovať. Je známa a rovnako ,,bezcitná" a sústredená je i v knižke. Jej temperament a znalosti odzbroja nejedného zloducha či čitateľa. Je naozaj veľmi inteligentnou ženou. Je inšpiratívna a aj keď hovorí veci bez servítky, nikdy by neklamala. Hneď zaujme. V knižke je opisovaný aj jej súkromný život plný komplikácii a vtipných scén.

Knižka oplýva viac než len pár postavami, a tu som sa rýchlo začala strácať. Mená sa mi miešali dokopy a veľa mi nechýbali, aby som úplne stratila niť a netušila kto je kto a čo robí. Ľahko sa dá v knižke zamotať. Avšak v tomto prípade znamená viac postáv väčšie vzrúšo a napätie. Každá postava prináša do deja nové a nové zistenia, no nové kontrmelce a ďalšie novézneistenia.

Knižka nie je preplnená nádejou. Samozrejme, každý si myslí, že keď do ruky chytí detektívku, hneď vie, že vyšetrovateľ vyhrá, že vrah dostane, čo si zaslúžil. Nie vždy je to však také jasné. Táto knižka v sebe ukrýva veľa sklamania a nešťastných nárekov. Nič nie je jasné, a dokonca ani len najjednoduchšie a najzákladnejšie veci sú hneď od začiatku nejasné. Táto knižka dá zabrať aj vašej hlave, pretože rovnako ako chytači vrahov, aj vy chcete, aby spravodlivosť vyšla najavo a aby sa zlo potrestalo hrať na víťaza. Špekulujeme spolu s hlavnými postavami, a to je presne to, čo knižku robí takou dobrodružnou. Pozýva nás.

Knižka je typicky detektívková. Napínavá a neustále premenlivá. Podobne však ako aj v seriálovom prostredí, aj knižka s hlavnou líniou vyšetrovania vrážd sa doplňuje s vedľajšími dejovými líniami, ktoré stretávajú hlavnú hrdinku.

Začiatok bol pre mňa príjemný a hneď som vedela, že autorku si obľúbim. Štýl písania je dosť priamočiary, ale ide hneď na vec a netočí sa okolo blbostí a nudných scén. Verím, že sa k tejto autorke ešte párkrát vrátim, pretože aj keď ma tento žáner nechytá za srdce, niečím tajuplným si ma získal a myslím, že mu dám ešte šancu.

Seriál Bones zbožňujem a aj keď knižky majú so seriálom len málo spoločného (asi by som ich k sebe nepriradila, zdajú sa mi odlišné), aj knižka má svoj šarm a vedela si ma získať.

Za knižočku ďakujeme sieti kníhkupectiev PantaRhei. Objednávajte tu ;)

-Veronika-