piatok 5. februára 2021

Škrabot - Peter Derňár (recenzia)

Trilery sú jedným z tých žánrov, ktoré potrebujete čítať, keď vám chýba istá dávka napätia, keď máte neisté obdobie, keď potrebujete zapojiť svoju fantáziu a nechať jej voľný priestor na svoj rast.
V súčasnom knižnom svete existuje množstvo známych mien, ktoré sa pýšia vysokou predajnosťou a istou prestížou na knižnom trhu. Náš slovenský knižný trh trilerov ovláda Jozef Karika. No asi už aj jemu dýcha na päty niekto nový, niekto, ktorého kniha sa hravo vyrovná zahraničným dielam, niekto s premyslenou psychológiou postáv a s premysleným dejom, a tým "niekým" je Peter Derňár.

Autor rozdelil publikáciu na tri časti, v každej sa prejavuje iná hlavná postava. Pomedzi tieto časti sa však plazí iná línia, ktorá trvá viac ako sto rokov a postupne naberá na intenzite - sprostredkúva minulosť, ktorá zasahuje do prítomnosti, zároveň sa ňou ukazuje akási kontinuita zla a dobra, ktoré budú prítomné v celej publikácii, na každom mieste však v inom prevedení.
Táto veľmi špecifická kompozícia možno znie mätúco, ale vytvára naozaj prepracovaný celok, ktorý nesie prvky napätia a strachu, miestami odporu voči postavám, ale zároveň záujmu, ktorý vyvolá otázky: čo nakoniec nastane, kam sa dostanú všetky postavy, aká sila na ne pôsobí a čo bude tým "tajomnom", ktoré sa pomaly vlečie celou knihou.

Ako ponúka anotácia, dej sa zameriava na dve postavy - na Petra, ktorý pracuje ako redaktor, je po rozvode, má dcéru, s ktorou hľadajú opäť k sebe cestu, vo svojom živote vidí zmysel v práci a jeho psychika je rozlámaná na kúsky. Jedného dňa však objaví terapiu tmou, ktorá by mohla vylepšiť jeho prežívanie, načerpať nové sily a pohnúť sa z miesta, začať odznova.

Oproti nemu sa vyskytuje postava Tomáša, filmára, ktorému sa nedarí, projekt, do ktorého vkladal veľké nádeje, sa nepodarilo zrealizovať, a tak sa rozhodne začať odznova, podobne ako Peter.
Ako sa však tieto dva osudy, ktoré sa snažia nájsť nový zmysel života, pretnú? Ako budú spolu fungovať a ako všetko skončí? Celú ich strastiplnú púť si prečítate v knihe Škrabot, ktorá nesie v sebe nejedno tajomstvo.

Peter Derňár nepoukazuje iba na dva osamelé životy, v ktorých má každý svoj plán záchrany, ale hlavne na to, ako sa môže niečo ľahko vymknúť spod kontroly, akú silu majú rodinné kliatby, ako fungujú ľudia v spoločenstve - to, ako si jedného dňa uvedomujú všetky riziká, ale keď im už "dýcha na chrbát", tak urobia nezmyselné činy, len aby sa zachránili.

Tento triler je plný postáv, udalostí, ktoré menia prítomnosť a budúcnosť, plný minulosti, pred ktorou sa nedá ujsť, plný nepochopenia, nezladenia sa do akéhosi rytmu s dobou, s ľuďmi, so zvykmi, ktoré jeden človek chápe, druhý nie.
Skvelo je vykreslený aj kontrast medzi životom v minulosti a v prítomnosti, to, čo bolo kedysi na prvom mieste a to, čo je na prvom mieste teraz. Síce kniha má úplne iný cieľ, ale tieto detaily skvelo vytvárajú jej ducha, jej premyslenosť a jedinečnosť v tvorbe slovenských trilerov.

Autor si premýšľavo vybral postavy, ktoré sú samotárske, majú naštrbenú psychiku a nevedia si uvedomiť dôsledky svojho konania. Ako veľké pozitívum čitatelia budú vnímať slovenské prostredie, slovenské mená či dokonca špecifický hovorový jazyk. Ďalej prepracovanú psychiku - u Petra sa snaží autor vyjadriť pocity osamelého človeka, ktorý si svoju osamelosť nevybral, ale hlboko ho zasiahla, u Tomáša je to zas naopak, on si svoju rolu osamelého človeka vybral sám, stotožňuje sa s ňou, ide si za svojím cieľom, aj na úkor morálky či etiky. Posledná postava, ktorá dostala v Škrabote priestor na ďalšiu nejasnú budúcnosť, je Dávid.

Kontinuita zlých síl, osamelosť, neschopnosť porozumenia, strach, nespavosť, napätie, minulosť, prítomnosť a avizovaná budúcnosť, láska, dedičstvo, paranormálne predstavy, čudné zvuky, slová, ktoré dokážu človeka ovládať, strata vlastnej sebazáchovy, spojitosť s prírodou - všetko spojené v jednej knihe, ktorá obsahuje toho ešte omnoho viac, je len na čitateľoch, aby v nej našli to správne napätie a hrôzu, ktorá im vyrazí dych.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Albatros Media Kniha vychádza 12.2. Predobjednať si ju môžete na ich stránke.