štvrtok 20. mája 2021

Bábkové divadlo : M. W. Craven (recenzia)

V marci vyšla autorovi M. W. Craven kniha s názvom Čierne leto, ktorá sa mi páčila, a tak som sa rozhodla dať šancu aj prvej vydanej knihe v slovenčine, Bábkovému divadlu.

Ak ste ešte nečítali žiadnu zo spomínaných kníh od autora a veľmi vás láka, tak vám určite odporúčam začať Bábkovým divadlom. Niežeby mal ten fakt, že som čítala najskôr druhú časť, nejaký dopad, ale v prvej knihe sa vám postavy bližšie predstavia, uvidíte ich evolúciu, ktorá bola ešte predtým, než sa odohral dej druhej knihy.

Vrátim sa však naspäť k prvej časti, ktorá zachytáva detektívnu zápletku, v ktorej sa snaží Washington Poe spolu s ďalšími ľuďmi vyriešiť prípad spaľovača. Ide o sadistu, ktorý zabíja starších bohatých mužov, ktorých však na začiatku vyšetrovania nič nespája. Svoje obete však nezabíja rýchlo, ale pomaly a veľmi kruto. Upáli ich v kamenných kruhoch a nezanecháva po sebe žiadne stopy.

Poe bol na nútenom voľne, pretože jeho predošlý prípad nedopadol najideálnejšie. Keď však spalovač vyryje jeho meno do tela obete, tak sa púšťa do odhaľovania, ktoré ho neraz prekvapí a pri ktorom zistí omnoho horšiu pravdu, ako očakával.

Kniha má už od prvej vety napínavý dej, autor skvelo vystihol atmosféru, postupne graduje napätie a často sa snaží vychýliť zo svojej trajektórie, nasmerovať postavy inde, až nakoniec úplne zmení pôvodný smer (dokonca aj ten zmenený smer) a každého to prekvapí. Čo sa najskôr zdalo ako nepodstatné, odrazu začína dávať zmysel, až sa to dostane do úplného záveru, ktorý čitateľa pohltí.

M. W. Craven vo svojej knihe rieši otázku ľudskej psychiky, rodičovské vzťahy, odchod matky od dieťaťa, znásilnenie, upaľovanie ľudí, prípad tajomného muža, priateľstvo, ale aj šikanu, detské domovy a predaj ľudí na sexuálne orgie či dokonca na niečo omnoho temnejšie.

Bábkové divadlo je skvelý detektívny román, miestami až taký triler, ktorý je postavený na psychologickej rovine, núti čitateľa premýšľať, konať, pochopiť. Rovnako vlieva do neho nádej a silné postavy, ktoré musia so svojím osudom neraz bojovať. A možno prídete na to, že niekedy zlo je až nutné... Možno nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad zdá... Možno je za tým omnoho viac... A možno sa v ľuďoch okolo nás skrývajú tajomstvá, ktoré sa prejavia až do násilných činov... A je možné, aby sme niekedy (sériového) vraha pochopili?

Za knihu ďakujeme bux.sk Knihu si kúpite aj na ich stránke.