štvrtok 28. mája 2020

Dokonalé prekvapenie - Sophie Kinsella // recenzia

Oblúkom som sa vždy vyhýbala knižkám s manželskými témami. Takéto knižky čítam iba výnimočne, pretože si nemyslím, že by som z mojej pozície mala posudzovať také hlboké partnerstvo. Avšak láka ma nazerať pod povrch takej krehkej veci. Vravím si, že ma to možno v mnohom naučí, aká mám byť vo vzťahu, aby som nespravila nejakú rozvášnenú hlúposť.

,,Je to trochu zvláštne. Ale lepšie. Človek musí kráčať vpred. Ak sa v živote neposuniete, atrofujete. Vincit qui se vincit. Určite to dobre viete."

V tejto knižke sa naozaj píše presne o tom, čo som vždy považovala za ťahúňa takýchto románov. Ako nepohnojiť svoje manželstvo. Je to veľmi ťažké. Nikto nemá recept na šťastné a nekonfliktné súžitie. Zároveň však knižka ukazuje, že ak je vzťah bezproblémový, niečo je zle. Samozrejme, toto nie je niečo, čo by sa medzi sebou mohlo porovnávať. Hlavní sú aktéri. Práve tí dvaja, čo si dočasne vydiskutujú svoje obojstranné víťazstvo. Hlavné postavy manželstva. Ak títo dvaja nie sú silní, spadnú. Nech už sa pýšia obrúčkou či nie.

Hlavné postavy v DP boli nesmierne sympatické. Obe. Sylvia je skvelou matkou aj dcérou, má výborné nápady a to, že častokrát konala pudovo jej naozaj nemôžem vyčítať, pretože naozaj neviem, či by som nebola v jej situácii ešte horšia :D Práveže sa mi páčilo, že nechcela nečinne sedieť a utápať sa, ale snažila sa skrášliť manželstvo, dom aj celkovo vzťahy medzi sebou. Dala všetko do toho, aby svojho manžela príjemne prekvapila a okorenila svoje ustávajúce manželstvo. Ktoré, samozrejme, fungovalo úplne perfektne, ale keď už sa do hlavy dostane ten potvorský červíček,... poznáte to... niet sa kde skryť. Zároveň však ukázala, že bezhlavosť nie je vhodná do manželstva. Že je vhodné mať odstup a jednať s čistou hlavou. Koniec koncov, to sa zíde vždy. Práve Sylvia ukazuje, čo je tým kľúčom k pohode, aj keď sama hovorí, že to nie je niečo ľahko definovateľné.

,,Ak chceš poznať môj názor. Celý sytém je nanič. Čo znamená navždy? Kto môže niečo také sľúbiť? Ľudia sa menia, život sa mení, menia sa okolnosti,..."

Na druhej strane Dan. Neviem si pomôcť, no typický chlap. Jednoducho si z ničho nič nerobí. Žije si svoje, myslí si svoje, robí si svoje :D Je však super otcom aj manželom. Snaží sa zabezpečitť svojej rodine nie domov, ale rovno veľkolepé bezpečné kráľovstvo v bavlnke. Knižka poukazuje na jeho nie práve najpríjemnejšie okamihy a vzťahy so svokrou a svokrom, ale aj o tom to je. Ako sa snaží neukazovať svoje nočné mory pred človekom, ktorého miluje, aby mu nespôsobil trápenie.

Spolu mi však vôbec neprišli stereotypní, práve naopak. Páčil sa mi koncept ich vzťahu, ako dobre sa poznali, dopĺňali a nestrácali čas dlhými nezmyselnými rozhovormi. Fungovali zladene.

Knižka však vo vedľajších líniách opisuje aj mnohé iné spojenia. Stroskotané manželstvá, lásku medzi mužom a mužom a na celý život, rodiacu sa lásku, zabudnutú lásku, zvädnutú lásku,... Rovnako ako všade okolo nás.

DP sa odohráva v zrelej dospelosti dvoch inteligentných ľudí, ktorí majú svoju krásnu a zosúladenú rodinku. Pracujú na svojej kariére a zároveň sa snažia mať čas aj pre rodinu, pomáhať si a spríjemňovať si čas spolu, aj keď prekvapenie sa nie vždy blížia výsledkom k zámeru.

,,Musíme sa vždy zastať tých, ktorých máme radi, inak nestojíme za nič."

Knižka je plná nečakaných prekvapení. A to nie len prekvapení, na korých sa Sylvia s Danom dohodli, aby prebudili ich ževraj stereotypný fádny život, ale mnohých prekvapení práve to, čo chcelo byť skryté navždy, alebo aj nepríjemných prekvapení, ktoré by niekoho mohli odradiť a zraziť na zem, ale v tejto knižke sa nikto nevzdáva. Na prvý pohľad sú Winterovci normálnou obyčajnou rodinkou, ale žiadna rodina nie je príliš fádna na to, aby nemohla mať svoj vlastný pútavý príbeh.

Knižka sa mi čítala prekvapivo ľahko, rýchlo a ani som si nevšímala ako plynie čas. Celý príbeh mi prišiel tak prirodzený a živý až je tomu ťažké uveriť. Obľúbila som si všetky postavy. Nespomínam si, že by DP malo nejakého záporáka, ktorý by to celé skazil. Páčila ma ostrosť Sylviinej kamarátky, aj prezieravosť iného suseda. Ukazuje to, že každý sme originál a každý máme právo správať sa inak, každý máme iné implulzy, ktoré nakopávajú naše konanie a v konečnom dôsledku sa každý snažíme robiť svoje maximum.

Jediným aspektom, ktorý mi trhal žily, bol nie priveľmi vydarený počeštelý preklad typu ,,báječný".

Pre mňa však je knižka skutočne krásnym prekvapením a odmenou po skúške. Verím, že svoju jednoduchosťou, hromadou krásnych myšlienok a vtipom dokáže spríjemniť každú chvíľku komukoľvek.

,,Niekedy môže byť svetlom naša viera, názor, dokonca aj človek, a my sa za tým svetlom ťaháme."

Ďakujem vydavateľstvu AlbatrosMedia za poskytnutie. Knižočku si môžete zakúpiť tu ;)

,,Vzťah je podľa mňa ako dva príbehy. Ako... dve otvorené knihy, ktoré sa k sebe tlačia tak silno, až sa všetky slová zmiešajú do jedného epického príbehu. Ale keď sa prestanú miešať... Potom sa znova rozpadnú na dva príbehy. A tým sa to končí. Knihy sa zatvoria a basta."