utorok 12. mája 2020

Iskari - Uväznená kráľovná - Kriste Cccaorelli // recenzia

Ako nenapraviteľná milovníčka fantasy som si nakoniec nemohla odpustiť nepustiť sa do tejto knižky. Z recenzie na Iskari I., bolo jasné, že o to nemám záujem, avšak čo by som to bola za knihomoľa, keby som tejto sérii nedala druhú šancu?

,,Nikdy sa neuspokoj s ľahkým víťazstvom. Vždy daj prednosť výzve!"

Ešte stále váham nad tým, či sa mi česká obálka páči viac. Zisťujem, že možno už ani tak nie. Minimálne pri tejto druhej časti sa knižka v slovenčinu lepšie drží v ruke a tento vnemový dojem spraví naozaj veľa pre čitateľský zážitok. Aj s grafickým prevedením sa knižka číta v slovenskom formáte oveľa jednoduchšie, keď text nie je taký ,,nahustený" a lepšie sa v ňom orientuje. Aj keď aj druhá línia by si zaslížila číslovanie strán.

Prvú knižku som zavrhla, pretože mi hlavná hrdinka nebola sympatická a celková atmosféra z knižky ma strašne dusila a neviem prečo. Čo však viem naisto, druhá časť ma bavila od samého začiatku. Postavy sú príjemné, nedráždia, zapadajú, sú rôznorodé, vtipné a ich príbehy sú zaujímavé.

,,Vďaka tebe viem, čo je láska. Naučila si ma, že láska niekedy znamená drzať sa a nepustiť. A inokedy znamená pustiť sa."

Roa je silnou a sebavedomou ženou. Ako kráľovnú som ju však nevnímala. Pôsobila skôr ako nejaká ,,lesná víla", možno s krátkymi vlasmi skôr ako ,,lesný mužíček". Skvele bojovala, premýšľala, plánovala a stála si za svojim svojom. Bola verná a odhodlaná urobiť všetko pre správnu vec. Dokonca aj zradu prijíma majestátne, akoby sa nechumelilo. Aj s jastrabom ako neoddeliteľnosu súčasťou pôsobila viac ako veliteľka armády.

Na druhej strane Dax. Ach, Dax.... Sama neviem ako by som charakterizovala, keď mal dve tváre. V prvej knižke som ho mala za hlupáka. Za nepodarené a slabé trdlo, ktorí by nemalo sadať na trón. Vlastne aj v tejto druhej. Avšak zo škaredého kačiatka vyrástla krásna a vznešená labuť. Dax je prefíkaný a strašne sa mi na ňom páčilo to, ako premýšľal. Dokonca ani Roa nedokázala odhaliť jeho tajomstvá. V tom bola jeho sila. A jeho flirty to vedeli pekne oživiť.

,,Človek časom zistí, že meč je nanič. Ten, kto ťa šikanuje, má vždy ostrejšiu zbraň ako ty. Vždy sa s ňou vie lepšie oháňať. Človek sa naučí, že je lepšie zostať slabý. Je výhodnejšie zostať hlupákom."

Dokopy boli skvelým párom. Či už s láskou alebo bez lásky. Mohli z nich byť dokonalí vládcovia,  keby ich oboch nechcel neustále niekto zabiť. Obaja videli len svoje záujmy a nemali potrebu objavovať toho druhého. Boli chladní a provokatívni. A úžasne sa vyvažovali. A aj ich vzťah si prešiel postupným vývinom z detí a priateľov na odmeraných dospelých dedičov.

Celkovo mi však ženské hrdinky v tejto sérii nie sú moc po chuti. Asha a Roa sú silné, ale nie sú to ženy, ktorými by sa mladé dievča chcelo stať (aj cez všetky tie pozitívne povahové vlastnosti). Na druhú stranu to však vyvažujú mužské postavy, pretože Torwin (aj keď otrok) a Dax sú rozhodne mužmi, ktorých by mladé dievča určite mohlo chcieť.

Všeobecne však boli postavy viac chytľavé. Dokonca aj vypočítavá Rebeka, alebo taký expriateľ Theo. Kamarátka tajomná a jemná Lirabel, alebo Safira, ktorá je asi mojou najobľúbenejšou postavou, pretože sa nevzdáva, aj keď ju neuznáva polovica kráľovstva. Nmusíme sa však zavďačiť celému svetu naraz. To je nereálne. Ja sa to tiež musím naučiť :D. Aj keď už postavy poznáme z Ashinho príbehu, zároveň sú pre nás úplne nové, pretože ich zrazu spoznávame pod iným svetlom a odznova.

X-krát si môžete povedať: ,,Aj tak viem, ako to dopadne.", ale bude vám to na nič, pretože v tejto knižke nie je nič priehľadné.

Dominantou bola skôr Essie, jastrab, ako draci, aj keď aj tí boli v knižke významní. Bolo to však oveľa viac nenútené a prirodzené. Preto by možno aj na obálke viac krajšie ukázalo pero ako nôž. Ja som nenapraviteľným zástancom odrazu príbehu na obálke a možno práve preto sa mi viac páči nemecká, anglická a česká verzia. Túto verziu s mečom si mohli odložiť pre Safire. Prepáčte.

,,Len čo zistím, ktorú figúrku máš najradšej, zistím aj tvoju slabinu. Nikdy sa neprezraď."

Knižka bola nenormálne pútavá a čítala sa sama. Bola výborne napísaná, nenudila (možno až na tie odbočky - príbehy, povesti a minulosť, ale chápem, že to asi bolo podstatné k dovysvetleniu reálii, častokrát to však len zbytočne spomaľovalo, ale na druhej strane boli to len veľmi krátke odbočenia), bola presýtená témami a emóciami. Zrada, spravodlivosť, komplikovanosť mieru, odcudzenie, manželstvo na diaľku, ostražitosť, nedôvera. Konečne sa môžem tešiť na pokračovanie.

Za knižočku ďakujeme AlbatrosMedia.sk. Objednávajte tu ;)