pondelok 6. septembra 2021

Posledný list od milenca : Jojo Moyesová (recenzia)


Sám neviem, čím som si vyslúžil tú výsadu. Doteraz to neviem. Ale už len to, že môžem myslieť na Tvoju krásnu tvár, na Tvoj úsmev, a pritom vedieť, že aspoň čiastočne patrí mne, je pravdepodobne to najúžasnejšie, čo sa mi v živote prihodilo. (s. 339)

Jojo Moyesová nie je žiadnym nováčikom, čo sa týka romantických kníh. Svojím bestsellerom Predtým ako som ťa poznala si získala srdce nejedného čitateľa. Preto nie je zvláštne, že sa jej kniha Posledný list od milenca dočkala filmového spracovania a zároveň aj nového šatu s filmovou obálkou.

Kniha vyšla už pred niekoľkými rokmi vo vydavateľstve Ikar a odvtedy je úspešná. Toto vydanie je už štvrtým v poradí.
Novinárka Ellie hľadá v novinovom archíve nejaký zaujímavý príbeh, o ktorom by mohla niečo napísať. Jedného dňa objaví tajomný list, v ktorom muž žiada ženu, aby opustila svojho manžela. Ellie tento list a ešte pár ďalších fascinuje natoľko, že sa rozhodne o tomto príbehu dozvedieť viac. Hlavne aj z toho dôvodu, že ona samotná má vzťah so ženatým mužom.

Súbežne s prítomnosťou sa odohráva aj príbeh Jennifer Stirlingovej, ktorá si po vážnej autonehode nič nepamätá, až jedného dňa nájde tajomný list, vďaka ktorému si začne spomínať na milenca, pre ktorého bola ochotná riskovať úplne všetko.

Myslela som, že som šťastná. Myslela som, že môj život je skvelý. A potom si prišiel ty a nič... nič už nedáva zmysel. Všetko, čo som plánovala – dom, deti, dovolenky –, teraz už nechcem. (s. 166)

Jojo Moyesová je skvelá spisovateľka, ktorá vie presne využívať dar jazyka a cielene mieri na čitateľove city. Posledný list od milenca sa odohráva aj v prítomnosti, aj v minulosti, navyše obsahuje medzi jednotlivými kapitolami aj isté vsuvky, ktoré pochádzajú zo skutočného života. Síce nemajú nič spoločné s príbehom, miestami môžu znieť rušivo, ale v konečnom dôsledku ide o odkazy či listy, ktoré si adresovali skutoční milenci (teda nie tí z kníh) navzájom.

Čo sa týka príbehu, tak je to obrovská nálož pocitov, ktorá zachytáva naozaj krásny a silný príbeh, keď láska sa snaží prekonať všetko. Autorka starostlivo volí slová, posúva príbeh plný vášne, nevery, straty, ale aj odvahy a zodpovednosti. Ako hlavnú myšlienku poňala zobrazenie pravej lásky, ktorá pretrvá, aj keď je neraz skúšaná.

... ak človek má niekoho, kto mu rozumie, kto po ňom túži, kto ho vníma ako svoje lepšie ja, je to ten najkrajší dar. A hoci nie sme spolu, vedomie, že pre Teba som tým mužom, ma drží pri živote. (s. 339)

Skvelým okorenením deja je aj taktika podplácania ľudí, citlivé dokumenty, práca novinárov, problémy s láskou, rodičovstvo, život bohatých ľudí či život žien, ktoré sú odkázané na svojho manžela. Moyesová nepredstavuje bezchybné postavy, ale ukazuje, že človek môže milovať druhého aj vtedy, keď mu niektoré vzťahy nevyšli či keď sa nezachoval vždy fér. Postupne odkrýva tajomstvá pravej lásky, city a emócie, ktoré zasiahnu nielen postavy, ale hlavne čitateľa, ktorý bude plakať, smiať sa, riskovať a dôverovať. Posledný list od milenca je presne tou knihou, ktorú potrebujete, keď ste smutní, keď sa cítite neľúbení a keď chcete znova dôverovať láske, pretože Jojo vás presvedčí, že niekde tam vo svete je niekto, kto vás bude bláznivo, šialene, nekontrolovateľne,  vášnivo a úprimne milovať.

Keby som si dovolila milovať ťa, pohltilo by ma to. Nič iné okrem teba by neexistovalo. Neustále by som mala strach, že si to rozmyslíš. A potom, keby sa to stalo... zomrela by som. (s. 167)

>Sima<

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Ikar. Knihu kúpite aj na ich stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára