sobota 28. septembra 2019

Keď svrčky plačú - Charles Martin // recenzia

Keď poviem ,,srdce", čo sa vám vybaví? Možno len orgán pravidelne tlčúci vo vašej hrudi, možno digitálny emotikon vo všetkých možných farbách, ale možno aj láska, neha a úsmev, niečo pozitívne. Kniha o srdci a zo srdca je skutočne dokonalý popis k tejto neobyčajnej knižke. Kižka aj napriek svojej pochmúrnosti a smutnému posolstvu je práve zmesou lásky, nehy a úsmevu.

,,Každé srdce má dve časti - tú, čo pumpuje, a tú, čo ľúbi."

Táto knižka vás jednoznačne zaujme už obálkou. Srší z nej niečo hlboké a na prvý pohľad jednoducho viete, že knižka nebude o ničom, ale že bude skrývať obrovské množstvo myšlienok a nápadov. Obálka presne vyjadruje nádych celej knižky. Je skutočne hlboká ako samotné jazero na nej a osamotený veslár je naozaj taký osamotený.

Knižka je písaná z pohľadu amerického kardiochirurga. Opisuje jeho cestu k medicíne, jeho súkromný život, jeho útrapy, osamotené premýšľania, spomienky a strachy. Reese je neobyčajná postava s veľkým srdcom, aj keď príšerne tvrdohlavý. Má však zmysel pre férovosť. Knižka opisuje, ako sa človek mení v závisloti od faktorov, ktoré naňho vplývajú. Či už je to slnko, či mraky.

Reesovi však cestu pretne malinké zlaté sladké dievčatko menom Annie. Aj napriek svojej nepríjemnej diagnóze je živá, hravá, šikovná, inteligentná a svojou nevinnosťou a jemnosťou krásne dopĺňa dej.

Knižku dopĺňajú aj mnohé ďalšie príjemné postavy. Či už je to Cindy, teta Annie, alebo Charlie, Reesov švagor, a mnohí ďalší, ktorý svojimi názormi a postrehmi obzvláštňujú tento príbeh.

,,Najdôležitejšie zo všetkého je srdce. Žena môže byť bohyňou lásky, možeš s ňou mať toľko šialeného sexu, koľko tvoje telo zvládne,... Láska nie je nástroj, ale nástrojom nie je ani ženské srdce. To, o čom hovorím, v tom tvojom časopise nenájdeš."

Útržky Reesovych spomienok nie sú chronologicky radené. Skáče od súčasnosti k minulosti, preplieta a analoguje jednotlivé obrazy, avšak možno je skutočne veľmi jednoduché sa v knižke stratiť, hlavne na začiatku pri nepozornom čítaní, no odvážim sa tvrdiť, že pokiaľ sa naozaj zahĺbite, nič vás nevyvedie z rovnováhy. Tiež si myslím, že inak ako obľúbiť si túto emóciami nabitú nádheru to ani nejde. Nemôžem považovať tento výtvor za pomaly plynúci, ale ani rýchlo. Je to dokonalý zlatý stred. Nenájdete tu žiadne nudné zdĺhavé opisy a kapitoly tiež nie sú dlhožicné cez pol knižky.

Tento príbeh opisuje krásu remesla, krásu prírody, krásu krehkého ľudského života. Aj keď dokáže čitateľa rozosmútiť, dokáže ho aj rozveseliť, dokáže ho naštvať, dokáže ho prinútiť myslieť,... no a toto množstvo vplyvov sa tu strieda jedna rodosť. Každý si môže prísť na svoje. Taktiež knižka obsahuje veľa medicínskej terminológie, avšak netreba sa nechať zastrašiť. Autor tieto pre nás často neznáme slová veľmi výstižne, jednoducho a pochopitešne vysvetľuje. Dokonca až tak, že si tým získa vašu plnú pozornosť a vo vás vŕta taký ten červíček zvedavosti, ktorý vám hovorí, že chcete vedieť viac.

Niekedy je velikánskym benefitom chytiť do ruky knižku a uvedomiť si, aké dôležité je dbať na zdravie nie len fyzické, ale hlavne zdravie v našich vzťahoch, aj v tomto uponáhľanom svete. Táto knižka sa nikde nenáhli. Ako celok je to rozvlnená voda v jazere, ktorá má svoje vlastné tempo. Nie je to žiaden hurikán. Raz príde búrka, všetko rozmetá, ale v zápätí je hladina opäť pokkojná a tíši samotu.

,,Srdce je nielen najnezištnejším orgánom, ale aj najodvážnejším a najvernejším."

Táto knižka v každom smere dáva zmysel a je ideálnym čítaním na tieto blížiace sa jesenné večery. Ochladzuje sa nám za oknami. Kedy ak nie teraz je ten najkrajší čas na čítanie? Vezmite si do ruky knižku, uverte si voňavý čajík, zapáľte si krásnu sviečku, zabambušte sa do teplej deky a vychutnajte si príbeh, ktorý stojí za to.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme AlbatrosMedia. Objednávajte tu. Prajeme vám krásne čítanie.