piatok 24. júla 2020

Warhol: Život v komikse - A. Barone, O. Infernale // recenzia

Príbeh ako taký je rozprávaný formou rozhovoru medzi režisérom a samotným majstrom pop-artu. Tento štýl odpovedí a reakcí ma zas až tak veľmi nenadchol, skôr mi v komikse prekážal, ale ako nápad na predloženie niektorých detailov to bolo fajn. Dostáva sa nám tak zvláštnej príležitosti nahliadnuť do Andyho nátury. Spoznávame jeho znudené poznámky, aj otrávené pohľady na svet. Postava Andyho živo vykresľuje jeho pôsobenie a vzťahy. Čitateľ má presný obraz o tom, koho mal Andy rád, koho neznášal a o kom si čo myslel.

,,Každý človek by mal byť strojom. Každý jednotlivec by si mal vážiť všetkých ostatných."

Komiks je čiernobiely aj farebný. Vykresľuje väčšinou niekoľko scén na stránku, čož je pri zaujímavom formáte, aký knižka má dynamickým prvkom, keď sa počet scén mení. Písmo je v kapitálkach, čož pri čítaní trošku vadí a spomaľuje, teda aspoň mňa. Grafické zobrazenie presne odráža farebný životný štýl, aký Warhol viedol. Jeho myšlienky a životný štýl sú veľmi inšpiratívne a motivujúce.

Táto velikánska osobnosť je vykreslená úžasne. Prirovnala by som ho k Dudrošovi zo siedmich trpaslíkov. Nepôsobí nadšene, ani jeho život nepôsobí dokonale. Avšak to, čo z nheo prostredníctvom tejto knižky vyžarovalo bolo dôveryhodné a reálne. Robil si všetko po svojom, nadšenie a radosť vyjadroval svojim spôsobom a nezaujímal sa o názory verejnosti. Samozrejme, ako umelec sa musel pozerať na reakcie, ktoré jeho diela vzbudzovali, avšak nikdy si z nich nerobil takú veľkú hlavu, aby sa vzdal alebo by dovolil cudzím názorom vkradnúť sa mu do ,,pokojného spánku", ktorý ani zďaleka nebol pokojný, nakoľko v samotnom komikse opisuje jeho štýl života takto:,,menej spánku, viac času na iné veci".

Knižka je napriek svojej presýtenej negativite hravá a živá. Za to však môže Andy, pretože jeho názory dodávajú knižke ten správny nádych Warhola. Knižka má tak jedinečnú zázračnú atmosféru, že aj pri toľkom protivnom úprimnom správaní je možné si ju obľúbiť. Najlepšie na tomto spracovaní je to, že každý čitateľ si spraví vlastný obraz, ktorý je však do istej miery v určitých záležitostiach limitovaný predstavivosťou ilustrátora a autora. Buď sa so spoločnou víziou stotožní, alebo ho pobúri a jeho predstavivosť povedie iným smerom. A to je to úžasné, že sme limitovaní hlavnou líniou, ktorú nikto neoklame. Andy Warhol bol len jeden a nikto si miesto neho nepredstaví zeleného trpaslíka. Môžeme však viac pozornosti venovať predstavovaniu si jeho okolia. Vziať realitu do vlastných rúk, tak ako to urobili stvoritelia tohto komiksu.

,,Vravel som: To je pop. Hocikto môže robiť hocičo. Kreativite sa medze nekladú."

Samozrejme, že sa vo forme komiksu knižka číta veľmi jednoduhco a rýchlo, avšak je veľmi jednoduché sa v nej stratiť. Obsahuje veľa mien, veľa zložitých vzťahov, veľa miest. Častokrát je veľmi obtiažne sa v nej zorientovať. Pre tých, čo však knižke venujú zaslúžený plnohodnotný čas pri čítaní, si ľahko poradia.

Knižka sprostredkúva aj mnoho jeho diel. Dokonca aj týc menej známych. Hovorí o dizajnoch platní, aj o zaujímavých príbehoch, okolnostiach, či faktoch týkajúcich sa jeho výtvorov. Opisuje nielen detaily zo života tejto ikony 60.-tych rokov, ale aj jeho rodinné zázemie, vzťahy a vlastne samotné životné situácie, ktoré ho formavali, dodávali mu nekonečnú inšpiráciu aj odvahu. Nemyslel si o sebe, že je dokonalý. Poznal svoje slabé stránky a miesto výhovoriek sa ich snažil pretvoriť na silné stránky.

,,Z ničoho nič by som mohol byť zabudnutý."

Dozvedáme sa nie len zaujímavosti z jeho pikantného života, ale aj o samotnej kľukatej ceste úspechu. Z pohľadu biografie bol tento oživený životopis naozaj skvelý, pútavý a chytľavý. Asi to nie ten najlepší biografický zážitok, ale ako spracovanie a zjednodušenie jeho zložitého konceptu je táto knižka tým pravým čítaním k prvotnému poznaniu.

Za knižku veľmi krásne ďakujeme AlbatrosMedia. Objednávajte tu ;)