sobota 9. októbra 2021

Prípad Thomasa Quicka : Hannes Rastam (recenzia)

Kniha Prípad Thomasa Quicka obletela (doslova) všetky sociálne siete. Nie je zaujímavá iba svojím obsahom, ale vydavateľstvo Lindeni jej dodalo pečať originality tým, že jej spracovanie je naozaj veľmi špecifické. Keď už kniha v nás zanechá pozitívny prvý dojem, môžeme sa pustiť do jej čítania...

V roku 1992 sa Thomas Quick (vlastným menom Sture Bergwall) priznal k vražde jedenásťročného chlapca a potom počas nasledujúcich rokov sa priznal aj k ďalším tridsiatim nevyriešeným vraždám.
Investigatívny novinár Hannes Rastam podrobne preskúmal všetky dôkazy, detaily, zápisy z výsluchov, lekárske záznamy, videozáznamy, rozsudky či množstvo iných materiálov, aby rozpracoval sériu filmov inšpirovaných týmto sériovým vrahom.

Postupne sa však do prípadu zamotáva a zisťuje, že prestáva veriť Quickovi a jeho výpovediam, stráca dôveru v jeho vinu, ktorá bola priznaná na základe nepriamych dôkazov. A možno bolo za tým aj niečo viac...

Na jar 2008 sa vybral na psychiatrickú kliniku v Sateri, kde si Thomas odpykával svoj doživotný trest, aby zistil, čo je na ňom také desivé. Jeho odpovede však boli omnoho desivejšie ako on sám.

Čo by ste si pomysleli, keby som vám povedal, že som urobil čosi fakt choré? (s. 222)

Táto publikácia spĺňa všetky podmienky, či skôr vlastnosti zaujímavej knihy: je detailná, opisná, útočí na emócie, desivá a prudko návyková. Možno sa niektorí čitatelia zhodnú v tom, že je skvelé prečítať ju na jeden nádych, ale ja som skôr ten čitateľ, ktorý ju odporúča dávkovať

Ako už samotná anotácia napovedá, ide o najväčší švédsky justičný omyl v dejinách, čiže čitateľ už očakáva, že sa celá kniha bude točiť okolo vyšetrovania, podsúvania dôkazov, psychiatrických vyšetrení či pohľadu na problematiku z viacerých hľadísk. To, ako autor pristupoval k daným faktom, bolo zrejmé už na začiatku. Ale to, akú emóciu vyvolá, to ste ako čitatelia mohli zistiť až pri čítaní. A poviem vám, Hannes to zvládol perfektne.

Manipulácia, psychika chorého človeka, zneužívanie, vraždy, justičný omyl, klamstvá, vnútorný nepokoj, hľadanie pravdy, vyšetrovanie, dokazovanie, silné emócie, zúfalstvo, plač, vstrebávanie všetkých pocitov a udalostí, skorumpovanosť, vynaliezavosť, viera v seba samého a svoju pravdu, strata dokumentov, videozáznamy, lieky, zmena identity, krivé výpovede... a to je len zlomok toho, čo táto kniha ponúka. Je desivá, ale pritom zaujímavá. Často vám bude tuhnúť krv v žilách, ale často budete chcieť zakričať: to čo robí/robia?

Až nakoniec prídete k istej rezignácii, k pochopeniu a snahe porozumieť človeku, ktorý potrebuje a žiada si pozornosť. Oceňujem aj vsuvky zo psychiatrického prostredia, priblíženie identity Thomasa Quicka a jeho problémov, zároveň aj záverečnú časť knihy, v ktorej sa priblíži život Hannesa Rastama, tá bola skvelým prínosom a akýmsi posledným kolieskom, aby všetko do seba úplne zapadlo.

Nasávať informácie z tejto knihy je niekedy náročné, nie tak pre brutalitu, ako pre nezmyselnosť a nepochopiteľnosť diania. Kniha neponúka nejaký ucelený príbeh, ale skôr výstrižky zo života a z vyšetrovania, ktoré vedú k snahe pochopiť to, čo sa stalo, aký je Quick človek, čo sa odohráva v jeho hlave a hlavne, čo bolo cieľom Hannesa. Výborný počin, ktorý si zaslúži pozornosť zo strany čitateľov.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu si kúpite aj na ich stránke.