utorok 19. októbra 2021

Stručný příběh žen v umění : Susie Hodgeová (recenzia)

Umenie je niečo, čo napĺňa náš život radosťou. Keď sa pozrieme na maľbu, zarezonujú v nás detaily, skryté emócie či talent autora. Umelci však nie sú len muži. Každý hovorí o Picassovi, van Goghovi a podobne, ale v popredí sa neraz objavia aj ženy, ktoré sú však napriek talentu stále utláčané a nepochopené, pretože podľa mužov žena nemôže byť skvelý umelec.

Preto sa ženy prezliekali za mužov, používali mužské mená, boli v úzadí a ich zásluhy prináležali niekomu inému. Ženy sú už od dávnych vekov utláčané, nepochopené a netalentované. Vo svete umenia je vážený len muž, pretože on vie najlepšie vystihnúť perspektívu a emócie. Táto kniha s tým nesúhlasí a ponúka výber diel umelkýň, ktoré mali a majú neustále svetu  čo povedať.

Stručný příběh žen v umění je na prvý pohľad krásnou publikáciou, ktorá sa delí na viacero častí. Prvá časť Hnutí sa zameriava na vysvetlenie jednotlivých umeleckých smerov či prúdov, časové ohraničenie, kľúčové umelkyne a kľúčové momenty, ktoré sa navždy zapísali do análov dejín.

Postupne sa čitateľ zoznamuje s umelkyňami, ktoré sa z kapitoly do kapitoly premiestňujú, vytvára sa ich predstava nielen umenia, ale aj spoločenského žitia, ich osobnosť. Nasledujúca časť Díla opisuje, ako už samotný názov napovedá, diela. S detailmi, dátumom, miestom výskytu (kde sa momentálne obraz či socha, teda umelecké dielo nachádza), zároveň ponúka aj krátky život autorky diela, ktorý často pôsobí na city a odhaľuje skryté životy žien, ktoré museli bojovať aj proti realite, aj proti všetkým vplyvom, ktorým museli čeliť. Taktiež sa pri texte vyskytujú vymenované aj ďalšie kľúčové diela rozoberanej autorky.

Keď sa čitateľ postupne zoznámi s umelkyňami, nastáva časť Prulomové okamžity, v ktorej sa zachytávajú udalosti, ktoré ženám priniesli rovnoprávnosť, česť, nástup na univerzitu, vzdelanie či uznanie, ale zároveň ukazuje tieto umelkyne v inom svetle, ako matky, dcéry, sestry, manželky, živiteľky rodín, ale hlavne ako silné ženy, ktoré sa nevzdávajú, učia sa od iných maliarov, bojujú proti násiliu a životným osudom, liečia svoju dušu a hľadajú skrytý pokoj či únik pred všednosťou a predsudkami.

Poslednou časťou je Témata, ktorá ponúka pohľad, ako už môžeme vydedukovať, na témy, ktoré umelkyne znázornili, ako ich znázornili a ako postupovali pri tvorení diel.

Aj by som napísala, že kniha je o dielach, o kráse umenia, o jednotlivých umeleckých smeroch či prúdoch, o témach a ich zobrazení, ale do popredia sa dáva omnoho krajšia myšlienka, ktorá s týmto všetkým ide ruka v ruke. Tou myšlienkou alebo témou či motívom je sila a krása ženy. Žena ako človek utláčaný, nepochopený, dehonestovaný, nemilovaný. Žena, ktorá sa postaví svojmu osudu vo svete mužov, ukáže svoju krásu, silu a talent, pretaví svoje bolesti a radosti do diela, ktoré si získa nejedného recipienta.

Žena ako krásna dokonalosť, ktorej bolo odopreté vzdelanie. Žena, ktorá musela neraz zakrývať oči a zatínať zuby, aby sa presadila, aby jej dielo bolo pochopené a šírené.
Táto kniha je oslavou ženy ako takej, čo všetko musela žena počas storočí pretrpieť, ako musela bojovať a presadzovať svoj talent, ale hlavne to, že vyšla z tohto boja víťazne. Detaily diel, motívy, ocenenia sú skvelým dokreslením životného údelu ženy, ktorá sa nevzdáva a so vztýčenou hlavou ide napred.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Grada Slovakia. Knihu kúpite aj na ich stránke.