štvrtok 7. októbra 2021

Spriaznené duše - John Marrs // recenzia

Aktuálne dni sa stávajú obdobím, kedy sa učíme kriticky myslieť. A to viac než kedykoľvek predtým. Naše názory sa menia a vyvýjajú, bojujú s inými. Veda. Oplatí sa jej veriť, alebo je potrebné držať sa vlastného rozumu a stáť si za svojim. Je teda veda prínosom, alebo našou skazou?

S rovnakou myšlienkou sa zahráva známy autor v tejto knižke. Budeme veriť tomu, čo sa píše v novinách? Dokáže veda zlepšiť náš život? Naozaj je to len také jednoduché ako podať prihlášku do školy? Jedinečná téma hľadania spriaznenj duše podľa DNA je skutočne kontroverznou. Čitatelia ju milujú aj nenávidia. Ohovárajú jej nereálnosť a vyzdvihujú jej metaforickosť. Avšak ako ľudia sme rôzny, naše preferencie sa líšia a aj naše názory na prečítané knižky sa budú líšiť. Kým jedna skupinka ľudí knižku zavrhuje, pretože je ,,príliš plytká", iná skupinka ju zbožňuje pre jej ,,hladkú plynulosť" a napínavé stránky.

Odlišnosť knižky sa prejavuje už na jej obálke. Otáčate knižku na všetky strany, aby ste si ju poriadne mohli prezrieť a preskúmať jej čaro. Poznáte to? Aj napriek očarujúcemu dizajnu však obálka nie tak celkom odráža pravú podstatu knižky a jej príbehov. Obálka vystihuje dvoch mladých ľudí, no program, ktorý na základe genetických informáciu generuje váš dokonalý náprotivok, neberie do úvahy vek, pohlavie, či rasu. Tento kontrast sa na obálke neodráža, a aj preto je terčom mnohých kritikov za absurdnosť témy.

Hlavné postavy sú zmesov tých najrozličnejších ľudí a ich pováh. Knižka opisuje cestu spriaznenosti zadaných, smutných, osamelých i zvedavých. Každého človeka vedie k tomuto kroku iná skutočnosť, iná iskra. Zvláštne na tomto programe je najmä to, že jeho účastníci na začiatku necítia absolútne žiadnu iskru voči im ,,perfektnému" partnerovi. Musia sa spoznať, čo je ešte náročnejšie ako pri normálnom rande. V normálnej situácii si môžete povedať ,,to bol blb, nestál by za to", no poviete to aj pri niekom, ku komu sa dokonale hodíte? Na postavy je tak vyvíjaný nepríjemný tlak zodpovednosti za vlastné šťastie.

Príbehy však ukazujú, že ani ten nainaivnejší alebo najnesympatickejší človek si nezaslúži menej pozornosti, pretože by mal nezaujímavý život. Každý stretáva vlastné prekážky, padá, láme sa, či stvára kotrmelce. Nie je však na nás súdiť, pretože nevidíme celý príbeh. Tu sa ukazuje autorova genialita a precíznosť. Dokázal skoncipovať päť diametrálne odlišných príbehov a zasadiť ich do jednej jedinej knižky, tak aby dávali zmysel a dopĺňali sa.

Každý si v knižke nájde svoje. Je oddychovkou aj požieračom pozornosti zároveň. Štruktúrovaná je do množstva krátkych kapitol, ktoré exrémne rýchlo striedajú pohľady všetkých piatich hlavných postáv. Žiaden osud tu nie je privilegovaný, každému sa dostáva priestor a žiadny koniec nie je príliš jednoduchý či predčasný. Aj napriek obsahovej náročnosti sa knižka vďaka jej napínavému deju číta sama. Stránky otáčate s chuťou vedieť viac. Knižka je plný prekvapení a zvratov, je návyková a dynamická. Niekedy však až moc. Pri striedaní toľkých pohľadov v tak zložitej téme, je naozaj veľmi jednoduché stratiť hlavu. Knižka sa vývinom deja stáva nezastaviteľných kolotočom. Chce vám ukázať čo najviac, čo najrýchlejšie a z rôznych strán.

Pre milovníkov umenia pohyblivých obrázkov máme skvelú správu. Spriaznené duše nájdete aj na netflixe v seriálovej adaptácii. Nemusíte sa však báť, že vám všetko prezradí, pretože príbehy v seriáli nie sú rovnaké ako príbehy v knižke.

Asi neviem o knižke, ktorá by bola tak nabitá energiou a rôznorodosťou ako práve SD. Čítala sa extrémne rýchlo, často sa pleitla, ale skrývala skutočné čaro spoločnosti ako celku. Knižka sa mi páčila. Bola svieža, akčná, mrazivá, vtipná, čarovná, aj smutná. Aj keď ma na začiatku dosť poplietla a zamotala, vykľulo sa z nej zaujímavé a veľmi chytľavé prekvapenie, na ktoré len tak nezabudnem.

Za knižočku veľmi pekne ďakujeme AlbatrosMedia. Môžete si ju objednať tu ;)