piatok 12. novembra 2021

Muž z ostrova Lewis : Peter May (recenzia)

Peter May bol kedysi pre mňa autor, ktorého knihy som si chcela prečítať. Teraz, keď som sa k nim dostala, tak si prosím viac.

Vôbec nejde o také typické trilery s hrôzostrašnou atmosférou, s tajomstvami a napätím. Toto všetko je síce v knihách obsiahnuté, ale na inej pozícii, ako sme možno zvyknutí pri iných detektívnych či trilerových publikáciách.

Muž z ostrova Lewis je druhým pokračovaním v Sérii Fin, s hlavným vyšetrovateľom Finom Macleodom. Ako sme sa už dozvedeli v prvom diele, tak teraz Fin prehodnotí svoju minulosť a rozhodne sa usadiť na drsnom ostrove Lewis, kde sa narodil.

Práve vtedy, keď zavesí policajnú kariéru na klinec, objavia zachované telo mladého muža v rašeline. Predpokladajú, že bol súčasťou rituálnej vraždy. Jeho DNA však preukáže príbuzenstvo s otcom Finovej prvej lásky Marsaili.

Tormod vždy popieral, že by mal príbuzných, teraz však nie je vhodné či účinné pýtať sa ho na minulosť, pretože jeho myseľ zastiera ťažká demencia.

Opäť sa celým dejom tiahne línia minulosti a línia prítomnosti. Tormod síce trpí demenciou, ale myseľ si zachováva stále sviežu, o čom sa môže presvedčiť aj čitateľ, ktorý má možnosť čítať o deji, teda o spomienkach z jeho pohľadu: pohľadu na problematiku a na príbuzenstvo s tajomným mužom. Jeho myšlienky však nevyplávajú na povrch, je ťažké ich uchopiť a vydať zo seba zmysluplnú vetu. Preto sa Fin rozhodne na vlastnú päsť zistiť informácie o otcovi svojej dávnej lásky, aby vyšetril, kto mohol za jeho vraždu, keďže prvým podozrivým sa automaticky pri vyšetrovaní stane Marsailin otec.

Dej je popretkávaný históriou ostrova, striedaním prostredia, odhaľovaním tajomstiev, znášaním dôsledkov, plný života, smrti, radosti, smútku. Ďalej je o rodičovstve, o uväznení vlastného tela ovládaného mysľou a nemožnosťou vyjadriť sa, o rodinných vzťahoch, o zneužívaní, dlhej ceste, najdúchoch, náhradných rodinách, osamelých a osirotených deťoch, o starobe, manželstve, nešťastnej náhode a pomste.

Postavy sú typické pre trilerové prostredie: majú problémy vo vzťahoch, v rodine, znáša sa nad nimi nejaký pomyselný mrak pochybností, nevyrovnania sa s minulosťou a so stratou. Príbeh sa vyvíja postupne, má viacero odbočení, ktoré však pozitívne vplývajú na dej, niekedy má síce isté nejasnosti, ale celkový pocit po dočítaní je podmanivý, čitateľ si začne pýtať viac a otvorený koniec ho dovedie k tomu, že sa potrebuje na ostrov Lewis opäť vrátiť, pretože nech sa ocitneme kdekoľvek, ak sme objavili čaro ostrova, tak sa naň vždy vrátime.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu si zakúpite aj na ich stránke.