nedeľa 28. novembra 2021

Stratená apatekárka : Sarah Pennerová (recenzia)

Ešte donedávna som si myslela, že šťastie a spokojnosť idú ruka v ruke. Že keď je človek šťastný, zároveň je aj spokojný a nič mu nechýba. Ibaže vo svetle nedávnych udalostí som pochopila, že to tak nemusí byť. (s. 263 – 264)

Stratená apatekárka je už na prvý pohľad knihou, ktorá vo vás zanechá hneď niekoľko emócií. Ide o napínavý príbeh, odohrávajúci sa v dvoch časových úsekoch: jeden v súčasnosti, druhý v minulosti.

V roku 1791 sa začnú vyskytovať záhadné vraždy bratov, otcov, manželov, teda mužov. Záhadná apatekárka Nella predáva namiesto liekov jedy, aby zákazníčky oslobodila od tyranie. Jej osud však ohrozí omyl jej dvanásťročnej priateľky, ktorý bude mať ďalekosiahle následky.

Dej minulosti sa strieda s dejom v prítomnosti, v ktorom sa Caroline ocitne v Londýne, pretože uteká pred manželskými problémami. Pri potulkách mestom a spoznaní iného trávenia času ako obyčajným flákaním sa po meste natrafí na starodávnu fľaštičku, ktorá ju privedie k sérii nevyriešených vrážd spred vyše dvoch storočí. Nečakaný objav v nej prebudí skrytý potenciál a záujem o históriu, ktorej sa pre svojho manžela vzdala. Tieto jej ambície jej navždy zmenia život...

Táto publikácia je debutom od Sarah Pennerovej a musím povedať, že je naozaj precízny, emocionálny a ukážkovo napísaný. Autorka pracuje s napätím, striedaním pohľadov, s bolesťami, smútkom, radosťou, hľadaním nového zmyslu života a odhaľovaním problémov, ktoré riešili ľudia v minulosti a ktoré riešia ľudia v prítomnosti.

Do opozície stavia nielen prítomnosť a minulosť, ale aj rôzne názory či myšlienky. Každej dobe dodáva ten správny ráz, správnu atmosféru, ktorú má v čitateľovi vyvolať.

Za všetko, čo človek získa vďaka kúzlam, musí draho zaplatiť. Každá odmena si vyžiada osobnú tragédiu. (s. 180)

Stratená apatekárka ponúka tri rôzne pohľady: pohľad Nelly, ktorá znáša svoju bolesť a tajomstvá, zároveň pomáha utláčaným a zlomeným ženám zbaviť sa mužov, ktorí si nezaslúžia ich lásku či pozornosť; pohľad Elizy, mladého dievčatka, ktoré muselo predčasne dospieť a vziať život pevne do rúk; a pohľad Caroline, ktorá sa vzdala vzdelania, kariéry či záujmov pre svojho manžela, s ktorým si chcela založiť rodinu a ktorý ju podviedol, v Londýne sa snaží nájsť odpovede na svoje otázky a stabilizovať svoje vnútro, pri skúmaní okolia narazí na zaujímavý predmet, ktorý v nej prebudí skrytú milovníčku histórie a na vlastnú päsť, spolu s novonadobudnutou priateľkou z knižnice, sa rozhodne zistiť, kto stojí za nevyriešenými tajomnými vraždami a kde sa kedysi nachádzala tajomná apatéka.

Príbeh je plný napätia, priateľstva, oddanosti, skúmania, lásky, odvahy, ale aj nenávisti, zlých rozhodnutí, strachu či omylov. Kapitoly sú od začiatku až do konca nabité tým správnym napätím, ktoré nám nielenže odhaľuje tajomné vraždy, ale zároveň ponúka pohľad na to, kým bola apatekárka predtým, než začala vyrábať jedy, čo sa v jej živote stalo, čo ju k tomu priviedlo. Zároveň sa autorka nevyhýba opisom jednotlivých požití jedov, zbierania chrobákov či rastlín, problematickej minulosti postáv. V línii súčasnosti sa venuje Caroline, ktorú vedie vpred záujem a zvedavosť, ale nevyhýba sa jej evolúcii, uvedomeniu si toho, čo sa stalo s jej manželom a tomu, že je potrebné sa nad tým zamyslieť a vyriešiť to tak, aby bola spokojná hlavne ona.

Zradiť ťa môže len niekto, komu dôveruješ. (s. 140)

Táto publikácia je čarovná, magická, detailná, so správnou atmosférou minulosti, ale i prítomnosti, so všetkými atribútmi a tajomstvami, ktoré autorka naplno využila. Dej príbehu plynie rýchlo, i keď zachytáva iba určitú časť, tak nie sú  v ňom hluché miesta, ktoré by knihu retardovali. Popri príbehu tajomnej apatekárky a záhadného priateľstva a spriaznenosti medzi dvoma odlišnými dušami sa autorka venuje sebarozvoju a sebaláske ženy, ktorá našla vnútornú silu a postavila sa voči negatívnym udalostiam vo svojom živote čelom. Knihu odporúčam naozaj každému, kto chce zažiť napínavý príbeh o jedoch, tajomstvách, skrývaní, smrti, láske, priateľstve, pomste, odvahe a mágii, so štipkou feminizmu a váženia si seba samej a svojich kvalít.
Ku koncu navyše obsahuje aj nejaké recepty či opisy jednotlivých jedov, čo vytvára pomyslenú bodku na konci skvelého príbehu.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Fortuna Libri. Knihu kúpite aj na ich stránke.