sobota 4. decembra 2021

Tranz : Adam Southward (recenzia)

Vždy, keď vyjde nejaký nový triler vo vydavateľstve Lindeni, tak sa poteším. Anotácia vždy znie tak sľubne, až je ťažké nepodľahnúť. Tentokrát sa stretávame opäť až s takým psychologickým románom, ktorý sa pretína s minulosťou a s pokusmi na ľuďoch.

Dej sa začína na pôde univerzity, kde nájdu telá troch vedcov, ktorí zomreli za zvláštnych okolností, na mieste činu zatknú jediného podozrivého: Victora Lazara, o ktorom nič bližšie nevedia, iba to, že prišiel z Rumunska.

Po jeho príchode do väznice však nasledujú ďalšie zvláštne udalosti, a to nevysvetliteľné samovraždy väzňov, s ktorými sa predtým rozprával. Premiestnia ho na samotku a požiadajú Alexa Madisona, bývalého forenzného psychológa, o psychologický posudok. Alex má podozrenie, že Victor svoje obete ovláda tým, že ich uvedie do tranzu. Je však natoľko uvedený do problematiky, že stihne odvrátiť nešťastie, do ktorého sa rúti nielen Victor, ale aj on sám?

Tranz je pozoruhodná kniha, ktorá naláka svojich čitateľov už len tým, že ide o ponor do psychologickej roviny a o prácu s ľudskou dušou (psychikou), podstatou a dá sa povedať aj tvorivosťou. Autor sa nevyhýba klasickej šablóne. Alex má nefunkčnú rodinu: dcéru, ktorú miluje, bývalú manželku, ktorú stratil pre prácu, priateľku, s ktorou si nerozumie, otca, ktorého zmýšľanie je diametrálne odlišné. Victor je zas klasickou obeťou, ktorá má v živote isté poslanie, sebou vytvorené, a skrýva temnú minulosť. No aj on občas zmení svoje plány a predsavzatia.

I keď už pomaly v každých trileroch sa vyskytuje prelínanie minulosti s prítomnosťou, hľadanie pochopenia toho, prečo hlavný zločinec robí to, čo robí, tak Tranz si získa vašu pozornosť a s napätím budete čítať jednotlivé kapitoly. Začiatok bol trošku slabší, no potom autor sa rozpísal a už sa začal dej nabaľovať do takej podoby, ktorá vyhovuje nejednému čitateľovi trilerov či detektívnych románov.

Minulosť s prítomnosťou a psychologickú rovinu som už spomínala, ale tam to ani zďaleka nekončí. Autor sa vyžíva v prelínaní psychológie so životom, pokusmi na ľuďoch, ctižiadostivosti a kariére, zmene perspektívy, pomste, odvrátení nešťastia, hľadaní zmyslu života, snahe pochopiť konanie  jednotlivca, rovnako sa nevyhýba detailným opisom, sprostredkúva iba to, čo pokladá za dôležité, postavy bližšie nešpecifikuje, zaujímajú ho ich psychické vlastnosti a predpoklady, než samotný osud, i keď aj ten miestami načrtne.

Z deja pomaly stúpa napätie, ale občas sa autor zamotá do sveta ilúzii a slov, pričom čitateľ môže ostať dezorientovaný a nepríde na všetky odpovede, ktoré si kládol. I napriek tomuto miernemu chaosu je tento triler originálny, temný a desivý, pretože presahuje všetky hranice.

Tranz je určite jeden z tých lepších psychologicky ladených trilerov, ktorý má presne stanovené dôvody a dôsledky, i keď sa občas autor zamotáva vo svojich myšlienkach a vytvorí chaos nielen v mysli danej postavy, ale aj u čitateľa. Svojím námetom budí pozornosť, stáva sa tajomným a čitateľným počinom, pri ktorom si čitatelia prídu na svoje. Minimálne im vnukne inú perspektívu a novosť, ktorá je v knižnom svete viac ako prijateľná.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu si kúpite aj na ich stránke.