piatok 3. decembra 2021

Víno & čary : Luanne G. Smithová (recenzia)

Kniha Víno & čary v budúcich čitateľoch evokuje už svojím názvom presne tú atmosféru a pocity, ktoré by vyvolať mala. Ide o pozoruhodný príbeh z oblasti vinárstva, keď prichádza vínna čarodejnica Elena do viníc Chateau Renard, hneď ako sa oslobodila zo zaklínadla, ktoré ju uvrhlo do podoby žaby. Sedem rokov prehĺtala jedovatú kožu a jedla muchy, ktoré ulovila. So svojou starou podobou je rozhodnutá pomstiť sa tomu, kto jej to urobil. Keď však prichádza do viníc, musí sa vyrovnať aj s niečím iným, na čo nebola pripravená: Chateau Renard je predané a jeho majiteľom sa stal symbatický muž Jean-Paul, ktorý však neverí na kúzla a na vínne čarodejnice, a víno už dávno stratilo meno, ktoré si vybudovalo.

Rozhodne sa mu pomôcť, pretože vinice tvoria jej domov, ktorého sa nechce vzdať za žiadnu cenu. Jej identita sa pomaly odhalí, no jej bývalý snúbenec sa stane obeťou rituálnej vraždy, čo na ňu vrhá zlé svetlo, a teda jedinou podozrivou sa stáva Elena. Tá sa rozhodne očistiť svoje meno a zistiť, kto sa skrýva za identitou osoby, praktizujúcej temnú mágiu, takú nebezpečnú, že nie je zapísaná ani v kúzelných knihách.

Príbeh plný mágie, čarov, vína, odvahy, oddanosti, lásky, ale aj nenávisti, pomsty, krutosti voči zvieratám či krivých obvinení. Elena sa snaží vyrovnať nielen s tým, že vinice patria niekomu inému, ale postupne odhaľuje tajomstvá, ktoré ju postavia oproti najväčšiemu zlu, ale zároveň aj proti ľuďom, ktorých nepozná, no majú s ňou istú históriu.

Elena je vínna čarodejnica, ktorá bola podvedená, túži po pomste, ale zároveň sa bojí zmlúv, ktoré jej zakazujú siahnuť na život niekoho iného, pretože pritom by prišla o tej svoj aj ona samotná. Keď sa stane podozrivou, život sa jej snaží niečo naznačiť, a možno aj v týchto udalostiach nájde pochopenie a nové priateľstvá či odvahu bojovať voči tým, ktorí chcú ublížiť jej najbližším.

Postupne, ako sa vyostruje línia odhalenia, sa Elena dozvedá aj niečo málo o svojej minulosti: nielen tej, ktorá bola pred jej zakliatím, ale ešte omnoho ďalej, keď prišla do Chateau Renard, k dvom cudzím osobám, ktoré ju vychovali.

Víno & čary poukazuje nielen na moc mágie a čarodejníc, ale aj na silu slova či dobrých úmyslov, ktoré sa vymknú spod kontroly. Príbeh je doslova nabitý opismi mágie, ale aj vína, procesu či údržby kríkov, ktoré tvoria dokonalú súhru so všetkým, čo sa odohráva v jednotlivých kapitolách. Všetko spolu vytvára dokonalú mágiu slova, ktorá je čitateľná, zaujímavá a hlavne dych vyrážajúca. I keď autorka začiatok príbehu naťahovala, potom následne celú problematiku a hlavnú líniu urýchlila na maximum, tak tento nešťastný spôsob následne napravila záverom, ktorý všetko objasnil a vytvoril dokonalú čiarku za príbehom, ktorý sa bude ďalej odohrávať aj po prečítaní, pretože vinice žijú neraz svojím životom, i keď sa musia ošetrovať, milovať a rešpektovať.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Grada Slovakia. Knihu kúpite aj na ich stránke.