streda 1. decembra 2021

Darkus a chrobáky : M. G. Leonardová (recenzia)

Priznám sa, že do tejto knihy som sa zamilovala už na prvý pohľad na základe spracovania. Nie som ktovieaký milovník hmyzu či jednoducho živočíchov, ktoré majú viac ako 4 nohy a sú také maličké, že dokážete na ne ľahko stúpiť. Asi som prehodnotila svoj odpor, pretože pri opise jednotlivých chrobákov v tejto knihe mám chuť rozbehnúť sa k najbližšiemu kríku a pozorovať jednotlivé chrobáky. Ešteže ide zima a toto bláznovstvo zo mňa do leta vyprší, ale verím, že deťom táto kniha môže ponúknuť tiež iný rozmer. Napríklad taký, že aj tieto malé, dosť podceňované stvorenia sú hodné lásky a záchrany.

Dôležitý pilier knihy tvorí spracovanie. Počas jednotlivých kapitol sa kde-tu vyskytne aj ilustrácia. Čo však oceňujem viac, sú ilustrácie chrobákov na začiatku kapitol, na začiatku či na konci knihy. Je to nevšedné, zaujímavé a podľa mňa aj oku priťahujúce.

Dej sa sústredí na Darkusa, ktorému zmizol otec. Presťahuje sa k strýkovi Maxovi, skamaráti sa s Virgíniou a Bertoltom, objaví tajomného chrobáka, ktorého správanie sa značne líši od toho, ako by sme očakávali. Postupne Darkus zisťuje, že tento tajomný chrobák, s ktorým nadväzuje priateľstvo, má niečo spoločné so zmiznutím jeho otca a príchodom Lukrécie Cutterovej, ktorá má záľubu v hrôzostrašných šperkoch.

Spolu so svojím strýkom a kamarátmi sa rozhodne Darkus konať na vlastnú päsť a zistiť, čo sa stalo jeho milujúcemu otcovi. Cestou za záchranou nadobúda nerozlučné priateľstvá, a to nielen medzi ľuďmi.

Príbeh je dynamický a naozaj do detailov premyslený. Darkus získava nielen pozitívne skúsenosti v živote: ochotu, odvahu, priateľstvo, podporu, ale zároveň sa musí vyrovnať aj s nenávisťou, ľudskou zlobou a cieľmi, ktoré idú doslova cez mŕtvoly.
Deti môžu s napätím čítať, čo sa bude v knihe odohrávať, naplno sa vcítia do postáv a získajú potrebnú odvahu a lásku k zvieratám, ktorých sa neraz ako ľudia bojíme.

Darkus a chrobáky je naozaj originálnou knižnou publikáciou, ktorá si získa aj starších čitateľov. Skvelý priestor na fantáziu, pôsobivé spracovanie, dobrodružstvo spojené s nebezpečenstvom, ale zároveň odlíšenie dobrého od zlého, pôsobivé zauzlenia a stret vedy a ľudského života, nový pohľad na svet ako taký, odvaha priateľov riskovať pre druhého a ďalšie motívy sa v knihe skvelo prelínajú, dopĺňajú a čitateľ má pocit, že spoločne s protagonistami sa pustil do dobrodružstva.
Jediné, čo mi prekážalo, bol koniec, pretože ostal otvorený. Asi mi tam chýbala ešte taká menšia bodka za všetkým, čo sa v knihe odohralo. Napriek tomu ide o knihu, ktorou rozhodne nič nepokazíte. Práveže naopak. Deti naučíte odvahe, rozlišovaniu dobra a zla, láske k prírode a ku všetkým zvieratám a povediete ich do vytvárania priateľstiev, ktoré stoja za to, aby ste občas zariskovali.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.