piatok 31. decembra 2021

Spisovatelia, život a dielo (recenzia)

Ak hľadáte vhodnú knihu pre knihomoľa, tak ste ju práve našli. Publikácia Spisovatelia, život a dielo naplní všetky vaše očakávania.

Túto obrovskú nádheru majú na svedomí viacerí prispievatelia: Kay Cethelová, Helen Clearyová, R. G. Grant, Ann Kramerová, Diana Loxleyová, Esther Ripleyová, Kirsty Seymourová-Ureová, Bruno Vincent, Marcus Weeks a Iain Zaczek. Poradcom pre obsah bol Peter Hulme a predslov napísal James Naughtie. V úvodnej časti publikácie nechýba aj stručná charakteristika tohto personálneho zloženia.

Publikácia sa delí na 6 kapitol, ktoré zachytávajú najznámejších autorov za určitý časový úsek. Samozrejme, nie je možné vymenovať všetkých najznámejších spisovateľov, ale stručný charakter doby dokáže táto kniha vystihnúť. Kapitoly sú nasledovné: Pred 19. storočím, Rané 19. storočie, Neskoré 19. storočie, Rané 20. storočie, Polovica 20. storočia a Súčasnosť.

Od nositeľov Nobelových cien, pokrokových autorov, ktorí prišli s vlastnou víziou literatúry, cez ženy píšuce pod mužským menom, autorov s neľahkými životnými osudmi sa dostávame k tým, ktorých pohltila depresia, alkohol, nevera, homosexualita, láska, vojna, nepokoje, magickosť či vášeň.

Každému autorovi je venovaný odlišný počet strán, pri každom sa vyskytujú iné údaje, ale každý má spoločnú charakteristiku. Autori tejto publikácie sa zameriavajú na dané profily spisovateľov od narodenia až po smrť, od prvej knihy po poslednú, od lásky až po istý pád. Ukazuje nám slabé či silné stránky osobností, ktoré milujeme a obdivujeme. Ukazujú zrkadlo nám všetkým, postavy spisovateľov nevnímame ako dokonalé, ale zlé, zákerné, protivné, drzé, nedôstojné a chamtivé. Ale zároveň aj plné lásky, odvahy, nádeje a krásy života.

Každý spisovateľ či spisovateľka obsahuje na danej strane či stranách v texte rok narodenia a rok úmrtia, stručnú charakteristiku v úvode, portrét či fotografiu, pri niektorých môžeme nájsť citáty (aj z diel), zoznam kľúčových diel, informácie o forme použitej v diele, histórii, štýle autora,  kontexte, osobnostiach, ktoré ovplyvnili život či tvorbu spisovateľov a podobne. Jednotliví spisovatelia majú pri svojej charakteristike aj fotografie, napríklad prírody, domu, kde bývali, prvého vydania jedného z najznámejších diel či plagát ku filmu a podobne.

Cez Alighieriho, Shakespeara, Miltona, Goetheho, Huga, Whitmana, Hardyho, Čechova, Fitzgeralda, Nabokova, Orwella, Camusa, Murakamiho až po Austenovú, sestry Bronteové, Woolfovú, Allendeovú sa snažia autori tejto publikície priblížiť najznámejšie diela jednotlivých úsekov počas storočí. Približujú nielen ich tvorbu, začiatky a nedokončené rukopisy, ale aj život ako taký, plný alkoholu, sexuálneho opojenia, bolesti, depresie, smútku, politiky, nátlaku, predsudkov, lásky, túžby a potrebe niečo dosiahnuť.

Kniha síce nie je uceleným príbehom, ale počas čítania sa odohráva hneď niekoľko príbehov, ktoré sú neraz napínavé, zaujímavé, podnetné a očarujúce. V jednotlivých textoch sa črtajú rôzne charaktery, historické udalosti a hlavne pikošky zo života daných spisovateľov.

Spisovatelia, život a dielo je jednou z tých publikácií, ktorá vyčarí úsmev, niečo nové čitateľov naučí a zároveň ponúka množstvo ďalších skvelých tipov na čítanie. Svojím rozmerom je obrovská, ale svojou náplňou ešte presahuje celkový rámec. Je skvelo do detailov premyslená, v závere každej kapitoly sa vyskytujú ešte krátke texty o Ďalších autoroch, ktorí v danom čase písali, tvorili, milovali, smútili a prekonávali prekážky.
Umenie sa v knihe neprejavuje len v literatúre, ale aj v maľbe, ktorých je na stránkach viac než dosť. Vytvárajú tak dokonalý súzvuk, ktorý skvelo zapadá do jednotlivých textov.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Ikar. Knihu kúpite na ich stránke bux.sk